Una selecció d'obres de la Col·lecció «Per Amor a l'Art» conforma la nova exposició del MUA «Vulnerabilitat(s)»

La mostra s’inaugura dijous 25 i s’hi podran descobrir destacats autors contemporanis

El MACA exposarà cinc fotografies de Henri Cartier-Bresson de la col·lecció i s’hi impartiran dues conferències

Imatge d'Edmund Clarck 

Imatge de Yto Barrada 

Alacant. Dilluns, 22 de novembre de 2021

El Museu de la Universitat d'Alacant (MUA) inaugura una nova exposició dijous 25 de novembre a les 19 hores integrada per una selecció d'obres de la col·lecció «Per amor a l’Art» que conformen «Vulnerabilitat(s)». La mostra podrà ser vista a la sala Sempere fins al 9 de gener del 2022. El Museu d'Art Contemporani d'Alacant (MACA) també exposarà part de la col·lecció, en concret, cinc fotografies de Henri Cartier-Bresson (1908-2004), i albergarà dues conferències: el dia 1 de desembre «Aproximaciones a la vulnerabilidad», una taula redona centrada en l'exposició «Vulnerabilitat(s)», amb la participació de Cristina Guirao i Juan Manuel Zaragoza (Universitat de Múrcia) i Juan Antonio Roche (Universitat d'Alacant), amb Enric Mira, comissari de l'exposició i professor de la UA com a moderador, i el 2 de desembre la conferència titulada «Henri Cartier-Bresson en España», impartida per Jorge Pulla, professor de la Universitat d'Alacant (sala d'actes del MACA, a les 19 hores).

La col·lecció “Per Amor a l’Art” compta amb un fons de més de 2.250 obres d'art de 220 autors, assessorada per Vicent Todolí i que pertany a la Fundació Per Amor a l’Art-Bombas Gens. Les obres que formen part de l'exposició «Vulnerabilitat(s)» permetran descobrir destacats autors contemporanis d'aquesta col·lecció. Tal com detalla el comissari de la mostra, el professor Enric Mira, «la temàtica que inspira aquesta mostra gira al voltant de la vulnerabilitat, una realitat complexa que ha adquirit notable protagonisme en els últims temps arran de fenòmens com la desigualtat social, els efectes del canvi climàtic, la violència de gènere, els moviments migratoris o la recent pandèmia de COVID. La reflexió teòrica sobre la vulnerabilitat de l'ésser humà no és recent; tanmateix, la urgència de respostes al moment que vivim, tan compromès en molts aspectes, n’ha validat l’actualitat».

L'exposició es planteja com un acostament a les experiències de la fragilitat des de la pràctica artística que incite a comprendre'ns com a éssers vulnerables «tant en les arestes socials com individuals», però capaços d'actuar de manera col·lectiva per a construir noves formes de relació entre nosaltres i de nosaltres amb la naturalesa.

La fotografia documental, la performance feminista, l'art conceptual o la posada en escena del cos conformen la diversitat de plantejaments i interessos artístics amb els quals els creadors de l'exposició han embastat un discurs estètic i visual sobre els diferents plans de la vulnerabilitat. Yto Barrada (París, 1971), Paul Graham (Stafford, 1956), Edmund Clark (Gran Bretanya, 1963), Sanja Ivekovic (Zagreb, 1949), Francesca Woodman (Denver, 1958-Nova York, 1981), Iñaki Bonillas (ciutat de Mèxic, 1981) i José Guerrero (Granada, 1979) són els autors seleccionats les obres dels quals integren el recorregut expositiu.

Susana Lloret, vicepresidenta de la Fundació Col·lecció Per Amor a l’Art afirma que "per a mi és una satisfacció enorme veure com la col·lecció viatja i es mostra en altres llocs diferents del nostre centre, Bombas Gens Centre d’Art, i especialment Alacant, perquè no puc oblidar ni obviar que Alacant és la meua ciutat, una ciutat que porte al cor encara que faça ja molts anys que visc i treballe a València. I he de dir que connecte especialment amb el fil argumental d'aquesta exposició, perquè efectivament l'art és una manera de mostrar moltes coses, però també la cara oculta d'aquesta realitat que capta molt bé, per exemple, Paul Graham, un dels artistes que hi està, i perquè des de la Fundació Per Amor a l’Art justament treballem perquè eixes persones vulnerables visquen amb la màxima dignitat possible, així que connecte per molts motius amb aquesta exposició i per això soc ací molt orgullosa de contribuir, des de la col·lecció i des de la fundació, al fet que aquesta exposició siga possible".

 

Fundació per Amor a l’Art-Bombas Gens

La Fundació Per Amor a l’Art (FPAA), privada i familiar, desplega la seua triple activitat (artística, social i investigadora) en l'antiga fàbrica rehabilitada Bombas Gens de València. La col·lecció «Per Amor a l’Art» compta amb un fons de més de 2.250 obres d'art de 220 autors, assessorada per Vicent Todolí i que, a través de diverses exposicions i activitats, es comparteix en el seu espai expositiu. La seua tasca relacionada amb la integració social de menors en risc d'exclusió i el suport a persones amb dany cerebral adquirit es du a terme des de l’Àrea Social. I també impulsa la investigació i la divulgació de malalties rares, especialment la malaltia de Wilson.