El MUA ofereix un ampli programa d'activitats per a commemorar el Dia Internacional dels Museus

El lema DIM d’enguany, “El futur dels museus: recuperar i reimaginar”, unifica les vuit activitats, presencials i en línia proposades en aquesta edició

DIM_2021.jpg

Alacant. Dimecres, 12 de maig de 2021

El Museu de la Universitat d’Alacant (MUA) se suma un altre any a la celebració del Dia Internacional dels Museus (DIM) el 18 de maig, per a la qual enguany el Consell Internacional dels Museus ha proposat el lema «El futur dels museus: recuperar i reimaginar». El tema central d’aquesta edició és una invitació a crear, imaginar i compartir noves pràctiques de cocreació de valor, nous models de negoci per a les institucions culturals i solucions innovadores per als reptes socials, econòmics i mediambientals del present.

El MUA ha dissenyat un programa que inclou vuit activitats, tant presencials com virtuals, que es prolongaran fins al diumenge 23 de maig.

La primera activitat, ja en marxa i fins al 23 de maig, titulada «MUA en xarxa», inclou un conjunt de propostes que es duen a terme a través de les xarxes socials del MUA (històries d’Instagram, sortejos, qüestionaris…) en què es convida a experimentar l’evolució digital dels museus.

La il·lustradora María Gaitán serà la protagonista de l’activitat «El MUA il·lustra el futur» (del 14 al 23 de maig), una proposta dual (virtual i presencial) en la qual l’artista, a través dels seus dibuixos, connecta el MUA i els seus continguts amb els nous valors del museu del futur: tecnològic, sostenible, igualitari, divers, accessible i experiencial.

També, a partir del 14 de maig, estarà disponible per a visibilitzar en línia, en col·laboració amb l’Aula de Cinema de la UA, la Píndola de Cinema: «Tres grans obres pictòriques… vistes a través del cinema». El coordinador de l’Aula de Cinema de la Universitat d’Alacant, Israel Gil, presenta un vídeo que acosta l’espectador al món de l’art a través d’escenes de pel·lícules que transcorren en museus com el MOMA o el Louvre.

El 18 de maig, el MUA proposa dues activitats: Outside the white cube, 2021, amb l’artista multidisciplinari David Trujillo, que ha creat una obra ex professo per al DIM 2021. Es tracta d’una escultura i vídeo en directe mitjançant Google Meet que emetrà durant onze hores. La peça, que es podrà contemplar presencialment al MUA, però també a través d’Internet, fa un al·legat a favor del retorn del públic als museus, evidenciant els beneficis i la possibilitat de gaudir més contemplant les obres d’art en l’espai físic del museu. La segona activitat per a aquest dia serà la publicació del resultat del concurs «Els museus del futur» (Resolució, lliurament de premis i presentació de l’exposició en línia dels treballs guanyadors del concurs escolar «Els museus del futur»). (Nota de premsa concurs).

El 21 de maig, el col·lectiu DOS*TOPIAS (Andrea Corrales i Laia Lloret) presentaran en el MUA la performance Si algú pronunciara el teu nom, basada en l’obra de Monique Wittig El cos lesbià (1973). Aquesta performance serà, al seu torn, l’acte de clausura de l’exposició de la II Convocatòria Biennal d’Arts Visuals PLURIIDENTITATS (Nota de premsa exposició).

A partir del 21 de maig també es donarà a conèixer el resultat del concurs «Identitats múltiples. Videoreflexions a través d’Instagram» (Resolució, lliurament de premis i presentació dels vídeos guanyadors del concurs universitari «Identitats múltiples, videoreflexions a través d’Instagram), un concurs entorn del concepte de la identitat en el marc de la II Convocatòria Biennal d’Arts Visuals PLURIIDENTITATS organitzada pel MUA, en col·laboració amb el Vicerectorat d’Igualtat, Inclusió i Responsabilitat Social, dirigit a tota la comunitat universitària i en el qual encara es pot participar (Informació del concurs).

Amb el taller  Mirades Simètriques, previst per al 23 de maig, es reprèn la presencialitat del programa Diumenges al MUA (cal inscripció prèvia per aforament limitat. Inscripcions a partir del 17 de maig). Aquest taller didàctic de creativitat i expressió plàstica d’emocions serà impartit per l’artista cubana Gertrudis Rivalta. A través de l’eina terapèutica del test de Roscharch i en connexió amb l’exposició de la col·lecció de Daniel Escolano, l’artista ens introdueix en la tècnica de l’estampació per «dobles» i el joc de simetries.

A més d’aquestes vuit propostes, la tècnica del MUA Remedios Navarro participarà en la taula redona «Museus i perspectiva de gènere», que tindrà lloc el 22 de maig a les 12 hores, en el MUBAG. Navarro centrarà la seua intervenció en la «Incorporación de la perspectiva de género en un espacio museístico. Caso práctico y experiencia. Capacidades y herramientas», en la qual parlarà de la trajectòria del MUA en relació amb les exposicions realitzades per dones artistes o amb temàtica femenina, amb una menció especial de les tretze edicions de la Convocatòria d’Arts Visuals Mulier, mulieris. Isabel Tejeda, historiadora de l’Art, Mariángeles Pérez, autora del llibre Il.ustres i li.lustrades i la investigadora i comissària d’art, Sofia Albero, participaran en aquesta taula redona.