El MUA celebra en línia el Dia Internacional dels Museus

Música, cinema, literatura, exposicions, tallers i vídeos amb artistes per a la diversitat i la inclusió, amb un ampli programa d'activitats lúdic educatives per a tota la família

Dia_Museos_MUA

Alacant. Dijous, 14 de maig de 2010

El Dia Internacional dels Museus té lloc el dilluns que ve, 18 de maig, amb el lema "Museus per la igualtat: diversitat i inclusió", proposat pel Consell Internacional dels Museus (ICOM) per a enguany.

El Museu de la Universitat d'Alacant (MUA) se suma un any més a la celebració del Dia Internacional dels Museus amb un ampli programa d'activitats ludicoeducatives dissenyades i coordinades per l'equip del MUA. Les circumstàncies actuals, que impedeixen una participació presencial, han fet que aquesta edició tinga lloc amb activitats en línia. Amb la igualtat, la diversitat i la inclusió com a tema central, els vicerectorats de Cultura, Esport i Llengües, d’una banda, i Responsabilitat Social, Inclusió i Igualtat, de l’altra, a través del MUA i amb la col•laboració de la Biblioteca de la UA, han dissenyat un atractiu i ampli programa d'activitats per al pròxim dilluns que inclou música, cinema, exposicions, tallers, literatura i vídeos amb artistes, a més de diverses propostes per a la seua difusió en xarxes socials.

Expo_Mulier_MulierisEl MUA ha preparat dos vídeos que conjuminen art i inclusió social: Mulier vista por sus artistas, una oportunitat per a conèixer de primera mà les peces seleccionades en la 13a convocatòria d'arts visuals mulier, mulieris explicades pels seus artífexs; i Encuentro con Ester García Guixot de Extrarradio. Arte, museos e inclusión social. Experiencias en Alicante, un audiovisual en el qual la responsable d'Extraradi exposarà les seues experiències creatives i inclusives amb col•lectius de persones amb discapacitat, malaltia mental i Alzheimer.

El programa inclou també una "peça destacada": Preparando el casamiento, del fotoreporter alacantí José Manuel Carratalà, en la qual aporta un acostament a la manera de vida i la cultura del bandejat poble sahrauí.

L'apartat expositiu està integrat per tres mostres virtuals: exposició i taller “Projecte Identitats. Colectivo Oz” (+ vídeo). Experiència artística realitzada pel Colectivo Oz amb alumnat universitari en el marc de la celebració de la Setmana de la Visibilitat Trans i adaptació per a realitzar a casa. El resultat d'aquesta acció artística va ser recollit en la mostra "Visibilitat trans. Un projecte sobre les identitats"; l'exposició “Mira'm! Ara em veus”, fruit d'un procés col•laborador entre membres de poble gitano d'Alacant i alumnat i professorat de la Universitat d'Alacant; i la mostra virtual de la Sala Aifos: “Pacífic, els dos rostres d’un oceà”, de Pablo Bernabeu. Col•lecció de fotografies realitzades en diversos viatges a dos dels vessants del Pacífic: Cambodja i el Vietnam, d'una banda, i el Perú, de l'altra. Una exposició que se centra en les persones dels dos pobles als seus rostres, en les mirades oposades, però complementàries, que descobreixen a l'espectador/a, les dues cares d'un mateix oceà.

El Dia dels Museus en la UA també proposa dos tallers: visita taller La coctelera mágica, vídeo que recull l'acció artisticoeducativa dissenyada per H Agencia Creativa, en la qual es treballa amb el valor de la diversitat, la ruptura d'estereotips i la força de la imaginació per a ampliar els nostres horitzons; recepta per a crear (a casa) “Posa’t en la meua pell”, un taller que aborda la capacitat de l'art per a generar empatia i obrir-nos a contextos socials i culturals diversos.

A més, l'ICOM proposa "Personalitza el cartell del DIM 2020" i convida a descarregar el cartell de la celebració del DIM perquè cada persona el faça propi.

L'Aula de Cinema de la UA proposa dues activitats: la píndola de cinema en el canal de YouTube de Cultura en la UA El lesbianismo en el cine, amb un breu recorregut per pel•lícules que, des dels anys 30, han abordat el tema de l'amor entre dones; i el cinefòrum “Cinema i diversitat sociocultural a les aules”, una conversa oberta al voltant de pel•lícules que tracten sobre diferents contextos socials i culturals en centres educatius.

La música també té cabuda en la programació d'aquesta edició amb Música i art des de la comunitat gitana. La col•laboració entre associacions gitanes i centres educatius alacantins ha donat com a fruit projectes d'inclusió social que utilitzen el cinema, la música o la ràdio com a eina d'aprenentatge; i Música del món, a càrrec de la Coral de la UA. Des del confinament, la coral universitària es reuneix virtualment per a oferir una petita mostra que la veu és un poderós instrument que traspassa fronteres i dificultats.

D'altra banda, en l'apartat literari, el Servei de Llengües i la Biblioteca de la UA oferiran les seues recomanacions sobre llibres que tracten sobre alguns temes específics en l'àmbit de la diversitat i la inclusió, com poden ser les persones migrants, la diversitat sexual o l'espectre autista. I el Vicerectorat de Responsabilitat Social, Inclusió i Igualtat inclou les exposicions bibliogràfiques “Campus amb orgull (LGTBI) i “Història i cultura gitana”.

Les xarxes socials (Instagram, Facebook i Twitter de Cultura en la UA) comptaran amb activitats específiques relacionades amb la 13a convocatòria d'arts visuals mulier, mulieris: La discriminació a través de l'objecte (Instagram), una invitació a pujar-hi fotografies sobre objectes que ens parlen de discriminació: una pila de plats, una bandera, un element de roba… Etiqueta #MeDiscriminaronPor; Paraules per a una imatge (Facebook). A partir de les 10 obres seleccionades en mulier, qualsevol persona podrà aportar-hi els seus comentaris, poemes o microrelats; Vol i llibertat. Marc per a fotografia de perfil. Inspirada en una de les peces presents en mulier, cada persona podrà incorporar al seu retrat unes ales com a símbol de la llibertat i les victòries aconseguides pel feminisme.