El MUA inaugura una mostra dedicada al derelicte Bou Ferrer, la major nau romana en procés d'excavació del Mediterrani

La Universitat d'Alacant, la Direcció General de Cultura de la Conselleria d’Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana i l'Ajuntament de la Vila Joiosa, a través de Vilamuseu, coorganitzen l'exposició

Alacant, 23 d'octubre de 2013

El Museu de la Universitat d'Alacant (MUA) contindrà des d'avui i fins al pròxim 23 de novembre, l'exposició “El derelicte Bou Ferrer. Un jaciment extraordinari”. La mostra l’ha inaugurada aquest matí, en la sala Sempere del MUA, el vicerector de Cultura, Esports i Política Lingüística, Carles Cortés; la directora general de Cultura de la Generalitat Valenciana, Marta Alonso, i l’alcalde de la Vila Joiosa, Jaime Lloret.

El vicerector Carles Cortés ha destacat la col·laboració institucional que ha permès que l'exposició arribe “a aquest espai subaqüàtic que és el MUA” i ha anunciat als assistents que, en breu, el MUA comptarà amb dues sales permanents dedicades al jaciment arqueològic de l'Alcúdia, a través de la Fundació, i a Vilamuseu, a través del projecte Bou Ferrer.

En la intervenció, Marta Alonso ha assegurat que la inauguració de l'exposició “és un somni fet realitat, fruit d'un compromís institucional” i hi ha destacat la “molt positiva” col·laboració amb la UA en aquest i altres projectes culturals. De la mateixa manera, Alonso ha afirmat que el projecte del derelicte Bou Ferrer, “suposa un repte de recerca però també de difusió i divulgació”, per la qual cosa pretenen treballar en un pla director per a aquest projecte que incloga també el Ministeri i fer els tràmits perquè el derelicte Bou Ferrer siga declarat bé cultural.

Per la seua banda, l'alcalde de la Vila Joiosa ha afirmat que “apostem per un model de ciutat que té com a objectiu i horitzó el turisme cultural”, perquè la Vila Joiosa compta amb 11 béns d'interès cultural, el 33% de tota la Marina Baixa, ha assegurat Lloret.

L'exposició “El derelicte Bou Ferrer. Un jaciment extraordinari

El Bou Ferrer és la major nau romana en procés d'excavació del Mediterrani i una de les majors naus conegudes de l'Alt Imperi romà, amb 27-30 m d'eslora, 8 m de mànega i 4 m de puntal. Transportava entre 160 i 215 tones d'àmfores plenes de salses per a peix, a més d'un carregament secundari de lingots de plom procedents de les mines de Sierra Morena. La troballa va ser comunicada per Antonio Ferrer i José Bou en 1999 al Museu de la Vila Joiosa. La Generalitat Valenciana va procedir immediatament a protegir-la per evitar-ne l'espoli. Aquest gran mercant transportava unes 3.000 àmfores de la família anomenada «Dressel 7-11», fabricades en l'àrea de Cadis.

El recorregut expositiu es disposa a través de panells explicatius, vitrines amb una selecció de les principals peces trobades en les excavacions del derelicte com àmfores o lingots de plom, així com algunes peces dels fons de Vilamuseu que ajuden a comprendre l'època en la qual es va produir el naufragi. El recorregut s'acompanya de projeccions audiovisuals i altres materials divulgatius del Projecte Bou Ferrer, un projecte pioner emblemàtic de la recerca valenciana.

L'exposició s'ha dissenyat per a contribuir també a la formació acadèmica de diferents disciplines universitàries (des de les ciències del mar a la geologia, la biologia o la filologia llatina), destacant la transversalitat d'estudis com l'arqueologia i, concretament, de l'Arqueologia subaqüàtica, per l’extraordinària aportació a la història, i per les enormes possibilitats científiques que té i fins i tot turístiques, dins de la prioritat de conservació i protecció dels jaciments.

Activitats integrades

L'exposició es completa amb activitats integrades al voltant de la mostra i inclou xarrades i cinefòrum. La programació començarà el dilluns 28 d'octubre a les 16.00 h en el MUA, amb la xarrada “El Projecte Bou Ferrer”, a càrrec de Carles de Juan, codirector del Projecte Bou Ferrer, qui detallarà les recerques del derelicte i la seua aportació a l'arqueologia subaqüàtica. A les 18.00 h Consuelo Matamoros, cap del Servei de Patrimoni Cultural de la Generalitat Valenciana, parlarà de "La protecció i conservació in situ del derelicte Bou Ferrer".

El dimecres 30 d'octubre, a partir de les 16.00 h, Lorenzo Abad, catedràtic d'Arqueologia de la UA; Manuel Olcina (director tècnic del Marq), i Antonio Espinosa (director de Vilamuseu) tractaran del context geogràfic i històric del derelicte Bou Ferrer, amb xarrades dedicades a les ciutats romanes del golf d'Ilici en l'època del naufragi. La jornada finalitzarà amb una última xarrada a les 19.00 h, sobre “La conservació i restauració dels materials i la difusió del derelicte Bou Ferrer”, a càrrec d'Antonio Espinosa, Amanda Marcos i María José Velázquez (Vilamuseu) i de José Antonio Moya (Taller d'Imatge de la Fundació UA- responsable de la documentació gràfica del projecte).

El dimarts 5 de novembre finalitzarà la programació entorn de l'exposició amb una sessió de cinefòrum i col·loqui presentat i moderat per Jaime Molina, professor d'Història Antiga de la UA. A les 19.00 h, Antonio Espinosa (Vilamuseu) farà una visita guiada a l'exposició.