El MUA albergarà una exposició dedicada al Bou Ferrer, la major nau romana en procés d'excavació del Mediterrani

La mostra s'inaugura el 23 d'octubre gràcies a la col·laboració institucional entre la UA, la Conselleria d’Educació, Cultura i Esport i l'Ajuntament de la Vila Joiosa i s'acompanyarà de xarrades i cinefòrum

Alacant, 18 d'octubre de 2013

El Vicerectorat de Cultura, Esports i Política Lingüística de la UA, la Direcció General de Cultura de la Conselleria d’Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana i l'Ajuntament de la Vila Joiosa, a través de Vilamuseu, coorganitzen l'exposició “El derelicte Bou Ferrer. Un jaciment extraordinari”, que serà inaugurada el pròxim dimecres 23 d'octubre en el MUA, a les 13:00 hores, pel rector de la Universitat d'Alacant, Manuel Palomar; la directora general de Cultura de la Generalitat Valenciana, Marta Alonso, i l'alcalde de la Vila Joiosa, Jaime Lloret, i estarà oberta al públic fins al 23 de novembre.

El Bou Ferrer és la major nau romana en procés d'excavació del Mediterrani i una de les més grans naus conegudes de l'Alt Imperi romà, amb 27-30 m d'eslora, 8 m de mànega i 4 m de puntal. Transportava entre 160 i 215 tones d'àmfores plenes de salses per a peix, a més d'un carregament secundari de lingots de plom procedents de les mines de Sierra Morena. La troballa va ser comunicada per Antoine Ferrer i José Bou en 1999 a Vilamuseu. La Generalitat Valenciana va procedir immediatament a la seua protecció per a evitar-ne l'espoli. Aquest gran mercant transportava unes 3.000 àmfores de la família anomenada «Dressel 7-11», fabricades en l'àrea de Cadis.

El projecte de recerca Bou Ferrer, sota la direcció de Carles de Juan i Franca Cibecchini, està promogut i finançat per la Generalitat Valenciana, la Universitat d'Alacant i l'Ajuntament de la Vila Joiosa. El 2013, com en anys anteriors, s'ha fet una nova campanya d'excavacions subaqüàtiques en la zona central del jaciment, amb resultats molt interessants per al coneixement del carregament i de l'arquitectura naval, i s'ha reforçat el sistema de protecció.

El recorregut expositiu es disposa a través de panells explicatius, vitrines amb una selecció de les principals peces trobades en les excavacions del derelicte com àmfores, lingots de plom, etc.; així com algunes peces dels fons de Vilamuseu que ajuden a comprendre l'època en la qual es va produir el naufragi. S'acompanyen de projeccions audiovisuals i altres materials divulgatius del Projecte Bou Ferrer, un projecte pioner emblemàtic de la recerca valenciana.

L'exposició s'ha dissenyat per a contribuir també a la formació acadèmica de diferents disciplines universitàries (des de les ciències del mar a la geologia, la biologia o la filologia llatina), destacant la transversalitat d'estudis com l'arqueologia i, concretament, de l'arqueologia subaqüàtica, per la seua extraordinària aportació a la història, i per les seues enormes possibilitats científiques i fins i tot turístiques, dins de la prioritat de conservació i protecció dels jaciments.

L’any 2013 s'ha posat en marxa una experiència pilot pionera a Espanya, amb visites controlades de bussejadors esportius al derelicte, amb la finalitat de contribuir a la sensibilització d'aquests col·lectius cap al patrimoni submergit i d'explorar les seues possibilitats dins l'anomenat “turisme d'experiències”, que és crucial en les noves tendències turístiques.

L'exposició “El derelicte Bou Ferrer. Un jaciment extraordinari”, es completa amb activitats integrades entorn de la mostra i inclou xarrades i cinefòrum. La programació començarà el dilluns 28 d'octubre a les 16:00 hores en el MUA, amb la xarrada “El Projecte Bou Ferrer”, a càrrec de Carles de Juan, codirector del Projecte Bou Ferrer, que detallarà les recerques del derelicte i la seua aportació a l'arqueologia subaqüàtica. A les 18:00 h Consuelo Matamoros, cap del Servei de Patrimoni Cultural de la Generalitat Valenciana, parlarà de "La protecció i conservació in situ del derelicte Bou Ferrer".

El dimecres 30 d'octubre, a partir de les 16:00 hores, Lorenzo Abad, catedràtic d'Arqueologia de la UA, Manuel Olcina (director tècnic del Marq) i Antonio Espinosa (director de Vilamuseu) tractaran del context geogràfic i històric del derelicte Bou Ferrer, amb xarrades dedicades a les ciutats romanes del golf d'Ilici en l'època del naufragi. La jornada finalitzarà amb una última xarrada a les 19:00 h, sobre “La conservació i restauració dels materials i la difusió del derelicte Bou Ferrer”, a càrrec d'Antonio Espinosa, Amanda Marcos i María José Velázquez (Vilamuseu) i de José Antonio Moya (Taller d'Imatge de la UA- responsable de la documentació gràfica del projecte).

El dimarts 5 de novembre finalitzarà la programació entorn de l'exposició amb una sessió de cinefòrum i col·loqui presentat i moderat per Jaime Molina, professor d'Història Antiga de la UA. A les 19:00 h, Antonio Espinosa (Vilamuseu) farà una visita guiada a l'exposició.