El MUA celebra aquest dijous el seu 20 Aniversari amb la presentació del llibre 20 Años MUA

La publicació feta pel professor José Piqueras arreplega l’activitat del Museu des de la seua creació i es presentarà en un acte presidit pel rector, que comptarà amb l’assistència dels qui han sigut els tres responsables en aquests anys, a més de personalitats de l’àmbit acadèmic i cultural, artistes, comissaris i responsables d’institucions vinculades al MUA durant aquests 20 anys

400 exposicions, mig milió de visitants i 180 mil persones que han participat en els tallers i concursos de la seua Àrea Didàctica, i una col·lecció pròpia de més de dues mil obres, com a balanç d’aquests 20 anys

Portada_20anys1Alacant. Dimarts, 21 de gener de 2020

«Fa 20 anys, el 14 de desembre de 1999, es va inaugurar el flamant Museu de la Universitat d’Alacant (MUA) i ja llavors començava a destacar com un dels més bells espais universitaris per la seua qualitat ambiental i arquitectònica. Va sorgir d’un raonable impuls col·lectiu, fruit de l’esforç i la il·lusió tenaç de bona part de la societat alacantina, del mecenatge de la Diputació, de la comunitat universitària i dels successius equips de govern». Amb aquesta cita inicia el professor José Piqueras el seu text introductori al llibre 20 años MUA, que serà presentat el pròxim dijous 23 de gener a les 20 hores, a la sala el Cub del Museu de la Universitat d’Alacant, com a celebració del seu 20 aniversari.

L’acte, presidit pel rector Manuel Palomar, comptarà amb l’assistència dels qui han sigut els tres responsables en aquests anys: Antonio Ramos (2001-2005); Mauro S. Hernández (2005-2012); i Faust Ripoll (2012- actualitat). També està prevista l’assistència de personalitats de l’àmbit acadèmic i cultural, a més d’artistes, comissaris i responsables d’institucions vinculades al MUA durant aquests 20 anys.

En la publicació, el professor José Piqueras, fa un recorregut per l’evolució del MUA, per la història, els responsables, les exposicions pròpies i acollides, els comissaris, els artistes, la col·lecció pròpia, etc., una publicació que inclou nombroses fotografies històriques recopilades per a l’ocasió. Piqueras afirma que «l’obertura del MUA va marcar una fita en la història de la UA. D’alguna manera simbolitzava el compromís universitari per la cultura, l’art, la ciència i la formació humanística integral més enllà de l’estricta responsabilitat acadèmica».

Després de dues dècades de funcionament, aquest projecte pioner en el seu àmbit fa 20 anys, just quan arriba a la seua exposició número 400, amb unes xifres que superen el mig milió de visitants i 180 mil persones que han participat en els tallers i concursos de la seua Àrea Didàctica. El MUA ha aconseguit configurar en aquests anys una col·lecció pròpia de més de dues mil obres artístiques contemporànies d’autors entre els quals es troben Pablo Picasso, Joan Miró, Eduardo Chillida o Eusebi Sempere. A més, en l’àmbit artístic, aquest museu ha consolidat la posició que té com a plataforma i altaveu per a la reflexió artística, el diàleg i la investigació al voltant de la creació plàstica més recent. Les convocatòries d’arts visuals Mulier, Mulieris i Pluri-Identitats, visibilitzen el seu compromís amb la diversa i multidisciplinària creació artística contemporània, i el compromís de la UA amb les polítiques actives en favor de la igualtat de gènere i del foment del respecte a la diversitat afectivosexual. D’altra banda, el MUA ha produït més de mig centenar d’exposicions itinerants, que recorren les seus universitàries, ajuntaments, cases de cultura, diputacions, associacions i IES de tot el país. Des del curs 2007 fins al present 2019-20, s’han gestionat 400 cessions d’aquestes exposicions itinerants.

Amb aquest balanç, Piqueras planteja fer un alt en el camí i reflexionar «per a continuar creixent amb il·lusió» i afirma que «transcorregut aquest temps ens preguntem: “És possible imaginar que el MUA no hauria arribat a existir? Podríem calibrar l’enorme buit cultural d’haver-se produït aquesta absència? Com pensar el futur? Com sobrevolar el laberint?”».

Notícia relacionada:

El MUA, pioner entre els museus universitaris d'Espanya, compleix 20 anys