Convocatòria dels Cursos d'Estiu de la Universitat d'Alacant "Rafael Altamira" per a la setmana del 22 al 26 de juliol

Alacant, 19 de juliol de 2013

Dilluns 22 de juliol

9.00 HORES.- Saló de graus de la Facultat de Dret. TRASTORNS MENTALS I DELINQÜÈNCIA que abordarà qüestions com la inimputabilidad penal; el psicópata i la seua relació amb la violència i el delicte; predicció del risc de violència en trastorns mentals i els delictes relacionats amb delictes sexuals. Entre els ponents, comptarem amb Vicente Garrido el Genovés, professor la Universitat de València, on imparteix Pedagogia i Criminologia i expert investigador, que ha col·laborat amb les Forces i Cossos de Seguretat en diversos casos criminals, com a consultor per a elaborar perfils criminològics, així com Gonzalo Quintero, prestigiós jurista i autor de Bojos i culpables (Madrid, Aranzadi, 1999), que va marcar una fita en l'estudi dels trastorns mentals en el Dret Penal.

9.00 HORES Aulari II/ Club Social I. Inauguració del curse APLICACIONS DE LA CUINA EN PATOLOGIES EMERGENTS I DE GRAN PREVALENÇA. Aquest curs conjumina cuina i salut. Especialment orientat a l'elaboració de menjars per a persones que pateixen al·lèrgies o intoleràncies alimentàries, obesitat, diabetis o colesterol. La idea principal és saber què aliments consumir en funció de les nostres necessitats i com cuinar-los, al mateix temps que pretén demostrar que els hàbits saludables no estan renyits amb el sabor i amb gaudir del menjar. Hi haurà sessions teòriques i també pràctiques en cuines del campus.

Dimarts, 23 de juliol

10.00 HORES.- Edifici Germà Bernàcer. LA CIÈNCIA PREN LA PARAULA: ELS PROBLEMES SOCIALS DE LA PSEUDOCIÈNCIA pretén ser un curs de divulgació de la ciència i conscienciació social. Tracta els problemes socials que les pseudociencias impliquen i com s'estan implantant cada vegada més en la nostra societat malgrat que no hi ha cap evidència científica que les avale. Els temes que tracten van, des de l'astrologia i la fi del món Maya, fins a la física quàntica passant per l'astronomia, física, química, medicina, botànica o, fins i tot, les dietes miracle. Entre els ponents, Bernardo Herradón, investigador Científic de l'Institut de Química Orgànica General del CSIC del com ha sigut director durant quatre anys; Manuel Navarro, professor de Recerca del Consell Superior de Recerques Científiques, i Javier Armentia, coordinador del Planetari de Pamplona, entre unes altres.

Dimecres, 24 de juliol

9.00 HORES.- ELS NOMBRES EN LA SOCIETAT Tradicionalment, l'ensenyament de les matemàtiques se sol presentar allunyada de la vida quotidiana i com una disciplina tediosa i avorrida no vinculada a activitats tals com les belles arts, la literatura, la música, el cinema o la televisió. D'altra banda, la perspectiva històrica de la matemàtica proporciona una visió dinàmica de l'evolució de tal ciència. Es pretén que l'alumnat d'aquest curs sàpia extraure l'essència matemàtica de les diferents activitats programades a aquest efecte, entre elles una exposició.

9.15 HORES.- NANOTECNOLOGIA - SOLUCIONES I REPTES ACTUALS Experts internacionals es reuniran del 24 al 26 de juliol entorn d'aquest curs comptarà amb científics de prestigi internacional, com Nazario Martín, catedràtic de Química Orgànica de la Universitat Complutense de Madrid i director adjunt d'IMDEA Nanociencia, i Eugenio Coronat, catedràtic del Departament de Química Inorgànica de la Universitat de València i director de l'ICMol de València i director científic de l'European Institute of Molecular Magnetism. També participen, entre uns altres, dos joves científics emprenedors que han fundat les seues pròpies empreses de base tecnològica.