La UA presenta un projecte pioner en la província: el Certamen d'Activació Sociocultural CASC

Més de 200 estudiants i professionals de diferents disciplines participaran en aquest certamen formatiu que tindrà lloc del 29 de juliol al 8 d'agost a Villena

Alacant, 31 de maig de 2013

La Universitat d'Alacant ha presentat avui en roda de premsa el projecte institucional CASC que es desenvoluparà a Villena i en el qual participen, a més de la UA, l'Ajuntament de Villena i l'oficina d’el fabricante de espheras. El projecte CASC està centrat en la recuperació del patrimoni arquitectònic i cultural, a través de l'estudi de la rehabilitació urbana i la revitalització de zones degradades comptant amb la participació directa de la població. Amb aquest plantejament, s'obri la possibilitat que 200 estudiants i professionals de diferents disciplines participen en aquest Certamen del 29 de juliol al 8 d'agost en la ciutat de Villena. “Es tracta d'un curs pioner en la nostra província en el qual durant 10 dies els assistents treballaran de forma col·lectiva per a revitalitzar aquest nucli històric”, ha assenyalat Carmen Marimón, directora del Secretariat de Seus Universitàries de la UA.

Per la seua banda, l'alcalde de Villena, Francisco Javier Esquembre, qui ha estat acompanyat per la regidora de Centre Històric, Mercedes Menor; el regidor d'Urbanisme, Carlos Beltrán; el regidor de Joventut, Pablo Juan Martínez, i Antonio Martínez Puche, coordinador acadèmic de la Seu Universitària de Villena, ha ressaltat “l’oportunitat que el Certamen presenta per a la ciutat villenera, ja que combina la visió integral que volem oferir. Una visió en la qual es relaciona la història, la cultura, els factors social i artístic, i les infraestructures”.

Concretament, tal com ha apuntat l'arquitecte de l'estudi d’el fabricante de espheras, Fernando Navarro, “el desenvolupament del CASC consistirà en 12 tallers i un seminari teòric que estudiarà les possibles formes de reactivar un centre històric a través de diferents disciplines com l'arquitectura, el disseny, l'art, l'urbanisme, la rehabilitació, la sociologia, l'economia, l'enginyeria o la comunicació audiovisual”. A més, oferirà diferents activitats per a conèixer la ciutat i el seu entorn i així comprendre millor l'evolució i la situació actual del centre històric. El certamen està obert a qualsevol persona interessada en algun d'aquests aspectes, que desitge ocupar uns dies en una activitat formativa i participativa única en la província i encara no massa estesa en la resta d'Espanya.

El seminari teòric sobre la recuperació dels centres històrics serà coordinat per Gabino Ponce, catedràtic i director del Màster en Gestió del Patrimoni de la Universitat d'Alacant, i comptarà amb la participació de diversos ponents especialitzats en recuperació i gestió del patrimoni. De la mateixa manera, els tallers pràctics posaran en marxa petites actuacions i intervencions artístiques, patrimonials o socioculturals i seran dirigits per tutors de reconegut prestigi (Arquitectura se mueve, Pez estudio, Arae patrimonio, Unusual green, PKMN [pac-man], Paco Ortí, Zuloark, Like architects, Espai MGR, Desayuno con viandantes, Alfonso Calza, Miguel Ángel Martínez).

“És una de les poques vegades en la qual en una acció d'aquest tipus treballaran professionals, estudiants, Universitat d'Alacant i responsables del patrimoni in situ per a solucionar els problemes als quals, en aquests moments de crisi, ens enfrontem per a mantenir i reactivar el centre històric”, ha assenyalat Mercedes Menor.

El CASC

El CASC és un nou model d'actuació sobre estructures urbanes que pretén assajar d'una forma immediata solucions efímeres a problemes existents. Aquest nou model d'actuació professional-acadèmica-institucional s'estableix com una estructura que tracta d'agilitar els llargs processos de reactivació urbana, combinant i coordinant tots els agents que hi ha implicats. La intenció és mostrar a la ciutadania la seua responsabilitat i la seua capacitat per a involucrar-s’hi i millorar l'estat actual de les ciutats.

El tema d'estudi de la primera edició de CASC és l'anàlisi de les particularitats i les problemàtiques actuals dels centres històrics, i se centra en el de la ciutat de Villena. Es pretén posar en valor i conscienciar sobre les característiques, l'interès del patrimoni existent i la recuperació de la ciutat, creant per a això una guia d'aplicació pràctica i directa de les eines d'intervenció sobre aquest (el Pla Especial del Centre Històric de Villena) i una sèrie d'exemples pràctics que servisquen com a referència en un futur.

Tots els objectius del CASC s'aconseguiran dins d'un ambient acadèmic i lúdic que propicie l'aprenentatge i la creativitat de tots els participants en el certamen, així com la implicació activa dels veïns. Els participants pensaran, dissenyaran i desenvoluparan un treball in situ d'una forma pràctica en el lloc, per al lloc i els seus habitants.

Més informació i matrícula