La Universitat d'Alacant presenta el Cicle de Concerts de Primavera de la seua Orquestra Filharmònica

L’OFUA oferirà quatre concerts, dos a Alacant de caràcter solidari, un a la Romana i un altre a Oriola

Moments de la presentació del Cicle de Concerts de Primavera de l'OFUA en roda de premsa

Alacant. Dimarts, 9 d'abril de 2019

La Universitat d’Alacant ha presentat aquest matí en roda de premsa el tradicional Cicle de Concerts de Primavera de l’Orquestra Filharmònica de la UA (OFUA). Enguany, el programa inclou quatre actuacions, dues de de caràcter solidari a la ciutat d’Alacant i dues més en les localitats de la Romana i Oriola. El cicle compta amb el suport dels patrocinadors anuals de l’OFUA, la Fundació Manuel Peláez, Vectalia, Hidraqua i Cajamar, a més de col·laboracions puntuals d’altres institucions per a concerts concrets del programa. Així ho ha anunciat avui Carles Cortés, vicerector de Cultura, Esport i Llengües de la UA, que ha detallat el calendari d’actuacions.

El programa començarà el dimarts 7 de maig al Teatre Principal d’Alacant, a les 20.30 hores, un concert solidari a càrrec del Quartet de Corda de l’OFUA, a benefici de l’Associació Espanyola contra el Càncer. Aquest concert compta amb la col·laboració específica de la Junta de Germandats i Confraries de la Setmana Santa d’Alacant, i les entrades donatiu tenen un preu de 15, 13 i 11 euros, ja disponibles al Teatre Principal, a la seu de l’Associació Espanyola contra el Càncer (av. Catedràtic Soler 4, baix) i a la Junta Major de Germandats i Confraries de la Setmana Santa d’Alacant (Casa de la Festa Manuel Ricarte, c/ Bailèn núm. 20-2n Alacant). Els grups de cambra de l’OFUA són el resultat del treball formatiu i pedagògic que orienta aquest projecte universitari. Constitueixen un element complementari que permet afrontar amb intensitat i rigor un repertori més ampli i versàtil que el que ofereix una orquestra íntegrament. Els joves intèrprets dels grups de cambra, dirigits per Tobias Gossmann, posen sobre l’escenari totes les seues capacitats i sensibilitat musical per a generar una important experiència estètica. El Quartet de Corda de l’OFUA està integrat per violins, María García Sivera i Antonio Milán Martínez; viola, Carles Soler Navarro, i violoncel, Javier Masiá Martínez.

Aquesta primera actuació del cicle està patrocinada per Vectalia, Hidraqua, Diputació d’Alacant, Fundació Manuel Peláez Castillo i Cajamar, i compta amb la col·laboració del Conservatori Superior d’Alacant Òscar Esplà i el Conservatori Professional Guitarrista José Tomás, d’Alacant, Conservatori Professional Vicente Lillo Cánovas, de Sant Vicent, i la Brass Academy Alacant.

La segona actuació portarà l’OFUA a la Casa de la Cultura de la Romana, el dissabte 11 de maig a les 20 hores, amb entrada gratuïta limitada a la capacitat del local; i el diumenge 12 de maig, a les 19 hores, l’OFUA interpretarà el seu repertori en el Teatro Circo d’Oriola, un esdeveniment organitzat per la UA i l’Ajuntament d’Oriola (entrada gratuïta limitada a la capacitat de la sala).

L’últim esdeveniment del cicle tindrà com a escenari l’Auditori de la Diputació d’Alacant (ADDA), el dimarts 14 de maig, a les 20 hores, amb un concert solidari a benefici de la Fundació Noray Projecte Home d’Alacant. El preu donatiu de les entrades és de quinze euros, ja disponibles en la Llibreria Compàs de la UA, en Instanticket (www.instanticket.es ) i una hora abans del concert, en la taquilla. Per als qui hi vulguen col·laborar, però no puguen assistir al concert, s’ha habilitat la Fila Zero.

En la presentació d’aquest matí, Carles Cortés ha estat acompanyat pel director artístic de l’OFUA, Tobias Gossmann; per Consagració Jareño, presidenta de la Fundació Noray Projecte Home d’Alacant, i per Ana Isabel Martínez, coordinadora general del Departament de Psicologia de l’Associació Espanyola contra el Càncer. Els han acompanyat a més els patrocinadors anuals de l’OFUA, Concha Aldave, directora de la Fundació Manuel Peláez; David Marcos Baquero, director de Zona de Cajamar a Alacant; Martín Sanz, director de Relacions Institucionals i Comunicació d’Hidraqua; Ezequiel Moltó, director de Relacions Institucionals i Comunicació de Vectalia, i Alfredo Llopis, president Junta de Germandats i Confraries de la Setmana Santa d’Alacant, entitat que enguany col·labora amb el concert del Teatre Principal. Per part de l’Associació Espanyola contra el Càncer també hi han assistit Natalia Martínez, treballadora Social, i María Ángeles Jiménez, de l’àrea de programes de voluntariat.

Tobias Gossmann ha detallat que el repertori triat per al cicle d’aquest any pretén acostar els alumnes i el públic en general a les obres mestres del repertori mundial, però també a obres modernes. Per això ha seleccionat dues simfonies de Schubert i de Grieg, perquè, assegura, «totes dues tenen misteris sense resoldre». La Simfonia en si menor D 759 de Franz Schubert (1797-1828), «La Inacabada» de Schubert, es diu així perquè no se sap per què va quedar incompleta. Era la penúltima simfonia que va escriure Schubert, el seu contingut musical és extraordinari, però les investigacions musicològiques no han pogut aclarir per què el compositor no la va enllestir. Però així i tot, està considerada una obra mestra i té un lloc consolidat a les sales de concerts. La segona simfonia triada, la Simfonia en do menor d’Edvard Grieg, és l’única simfonia de Grieg que ha estat cent tretze anys sense ser tocada. El mateix compositor la va retirar del seu editor després d’estrenar alguns moviments i va escriure de la seua pròpia mà la misteriosa nota «no s’ha de tocar mai». Sobre la raó d’aquesta prohibició solament es pot especular. És a partir de 1980 que s’ha tornat a programar aquesta bonica simfonia, que per ser una «indesitjada» s’ha convertit en «La Desconeguda», ha detallat Gossmann.

REPERTORI QUARTET DE CORDA OFUA

Teatre Principal. 7 de maig, 20 hores

I PART

Wolfgang Amadeus Mozart, Divertimento in re, KV 136 (125a)