La Universitat d'Alacant presenta els Cursos d'Estiu Rafael Altamira

La UA ofereix 59 cursos marcats per la pluralitat, la diversitat de continguts i l'excel·lència académca

Per primera vegada l'oferta del Campus i les Seus de la UA s'unifiquen sota una mateixa marca

Alacant, 6 de maig de 2013

La Universitat d'Alacant ha presentat aquest matí els Cursos d'Estiu Rafael Altamira marcats per la pluralitat, la diversitat de continguts i amb vocació unificadora. Així ho ha assegurat aquest matí el rector, Manuel Palomar, qui ha donat a conèixer els cursos en roda de premsa, junt amb el vicerector de Cultura, Esports i Política Lingüística, Carles Cortés; la directora del Secretariat de Seus, Carmen Marimón, i la coordinadora acadèmica dels cursos, Catalina Iliescu. De la mateixa manera, directors i coordinadors dels cursos i de les seus universitàries han assistit a l'acte, amb representants de les entitats patrocinadores i col·laboradors dels cursos d'aquesta edició 2013.

El rector ha destacat com a novetat principal d'enguany la unificació de tota l'oferta de cursos d'estiu en una única marca: Cursos d'Estiu de la Universitat d'Alacant Rafael Altamira. Amb aquest nom la UA combina els cursos que es realitzaran en el Campus, la Seu Ciutat d'Alacant (es recupera com a seu de cursos d'estiu) i les seus universitàries de la UA en la província. L'objectiu principal d'aquesta unificació és l'optimització de recursos en temps de retallades pressupostàries. Com a novetat també, s'ha posat en marxa el procés d'acte matrícula i l'ús del Campus Virtual per a l'alumnat.

D'altra banda, Manuel Palomar ha assegurat que “el mes de juny assumirem la presidència de la Xarxa Vives d'Universitats i, ara més que mai, els cursos d'estiu desitgen reforçar l'estret llaç de col·laboració entre la UA i la resta d'universitats mediterrànies. Per aquest motiu, l'àmplia oferta inclou propostes en llengua catalana i ofereix diversos cursos que imparteixen algunes de les sessions en llengua anglesa”.

D’altra banda, el vicerector de Cultura, Esports i Política Lingüística, Carles Cortés, ha destacat l'ampli ventall d'àrees temàtiques que s'ha dissenyat: temàtica científica (dret, economia, enginyeries, ciències, infermeria, història, lingüística, politologia), problemàtica social (gitanitat, excolònies espanyoles, delinqüència juvenil, atenció integral centrada en la persona, cuina i patologies, menors víctimes de violència de gènere) i artística, des del punt de vista formatiu (classe d’exhibició en corda i piano, arts plàstiques, cinema, literatura). El vicerector ha assegurat que “s’ha prestat especial atenció al vessant aplicat i a les novetats en la matèria, per a realitzar la selecció de cursos d'entre tots els que han concorregut a la convocatòria”.

D'acord amb aquests criteris, el programa tracta temàtiques molt diverses com  nanotecnologia, propietat horitzontal, ciberespai i seguretat, oportunitats i reptes del port d'Alacant, laboratoris de bioquímica clínica, estructures de formigó o atenció al part. La pluralitat també es manifesta en l'enfocament des del gènere i la utilització d'altres llengües amb vista a la projecció davant un alumnat visitant d'altres universitats (com les del mediterrani) o fins i tot d'altres països. D'aquesta manera, el programa inclou cursos com “L’Espanya africana: històries de domini, de resistència i de migració”, en col·laboració amb el CSIC i amb participació d'experts de diversos països, “Llengua i renovació pedagògica”, o “Competències bàsiques i tic”, que entrellaça noves tecnologies i llengües, igual que “El llenguatge en les xarxes socials”, entre altres, tal com han detallat la coordinadora acadèmica dels cursos, Catalina Iliescu, i la directora de Seus, Carmen Marimón.

Especial importància adquireix també en el programa un vessant que ha sigut tractat en menor mesura fins ara: la mirada social cap a qüestions actuals d'extrema urgència. Així, hi ha propostes com la intervenció amb menors víctimes de violència de gènere, gitanitat, trastorns mentals i delinqüència, atenció integral centrada en la persona, cuina en relació amb les patologies emergents o el curs sobre la Unió Europea i el Mediterrani: les relacions euromediterrànies després de la primavera àrab.

Un lloc important en aquesta programació l’ocupen les arts en la faceta formativa, que completen el perfil humanista d'aquesta oferta estiuenca de la UA amb els cursos de classes de exhibició de cordes i piano, arts dels últims 50 anys a Alacant, literatura infantil i juvenil o mestres del cinema nord-americà.

La diversitat de continguts inclou temàtiques que abasten de l'escenari financer europeu a l'amenaça de l'extrema dreta, els problemes socials de la pseudociència, els arxius (amb possibilitat de seguiment en línia), els processadors gràfics, les administracions públiques en la crisi actual, l'anàlisi de gènere en els mitjans, la figura de Julio Aróstegui, nacions i nacionalismes o els números en la societat.

La Universitat d'Alacant consolida enguany els acords amb el Cos Nacional de Policia i amb l'Il·lustre Col·legi Provincial d'Advocats d'Alacant (ICALI), als quals se sum en aquesta edició un nou acord amb el CSIC i l'Autoritat Portuària, que col·laboren en dos dels cursos.

Guia de Cursos d'Estiu 2013

Declaraciones Manuel Palomar   Declaraciones Carles Cortés