Continuen els actes de celebració del 50 Aniversari del CEU amb una conferència i la projecció d'un documental

La Seu Ciutat d’Alacant acull aquesta setmana la taula redona ‘La universitat que vam viure en el tardofranquisme’ i la projecció del documental ‘50 anys del CEU: història i memòria’

50_anus_CEU_1

50_anus_CEU_2

Alacant. Dilluns, 4 de febrer de 2019

Continuen els actes de celebració del 50 Aniversari de la Creació del Centre d’Estudis Universitaris (CEU) d’Alacant preparats per la Universitat d’Alacant, a través de l’Arxiu de la Democràcia, amb dues activitats aquesta setmana a la Seu Ciutat d’Alacant (Ramón y Cajal,4): la taula redona «La universitat que vam viure en el tardofranquisme» (dimecres 6 a les 19.30 hores), i la projecció del documental 50 anys del CEU: història i memòria(el dijous 7, a les 19.30 hores).

La taula redona comptarà amb la participació de professors i estudiants dels anys 60-70, coordinada per José María Perea, Elías Alonso i Juan Martínez Leal, i amb les intervencions d’Adolfo Celdrán Mallol, Carmen Herrero Blanco, José Carlos Rovira i Marisa Sierra Marco.

L’endemà, el dijous 7 a les 19.30 hores, es projectarà el documental 50 anys del CEU: història i memòria, que presenta un recorregut per la història del CEU narrada pels  protagonistes, des dels primers professors i personal d’administració i serveis, passant per estudiants i investigadors del centre. En total han sigut més de quaranta persones les que han participat en el documental, un treball realitzat pel Taller d’Imatge de la UA que completa l’exposició i el llibre dedicats a aquesta efemèride. Natividad Calleja n’és la realitzadora, amb guió d’Elías Alonso, Natividad Calleja, Mercedes Guijarro, Casimira Laguna i Juan Martínez Leal. El documental dura 45 minuts i es va començar a enregistrar el 2016, tal com explica la realitzadora Natividad Calleja. El treball inclou moments molt emotius, segons detalla Elías, que afirma que «la part més emotiva de l’enregistrament va ser aconseguir aplegar set dels professors del claustre amb què va començar el CEU el 4 de novembre de 1968, i reunir-los al mateix lloc, que es conserva pràcticament idèntic: l’Hotel Carlton d’Alacant».

Un altre punt de referència que recull el documental, afegeix Alonso, és la carta redactada pels professors del CEU deu dies després de la mort de Franco, en la qual demanaven la llibertat dels presos polítics i l’amnistia. Aquesta carta va ser publicada pel diari Información i estava signada per 25 professors. D’aquests 25 signants, la UA ha aconseguit reunir-ne dinou en els recents actes de celebració del campus. El documental arreplega també testimonis del personal d’administració i serveis de l’època, i la participació de la comunitat universitària en el recital que Ovidi Montllor, Pi de la Serra i Raimon van oferir en el campus al principi dels setanta, un recital per al qual va caldre passar el «filtre» del Govern Civil de l’època que havia d’autoritzar les cançons.

Finalment, Elías Alonso també subratlla la importància dels testimonis d’estudiants d’aquells anys, els quals narren la important activitat complementària cultural del CEU, amb teatre, cineclub o cursos de fotografia. O els testimonis d’estudiants que van ser detinguts per participar en els denominats comitès de curs, en els quals es reivindicaven condicions acadèmiques més bones i l’activitat dels quals estava prohibida en aquell curs 72-73. Com a curiositat, afegeix Alonso, «esmentaria que en una d’aquelles detencions la policia es va endur una còpia de la Declaració dels Drets Humans que tenia un estudiant, com a prova incriminatòria».

El documental