L'Univers del sabor arriba al MUA amb una mostra dedicada a les espècies

L’exposició s’inaugura aquesta vesprada organitzada per la Càtedra Carmencita d’Estudis del Sabor Gastronòmic

Invitacion_Carmencita

Alacant. Dijous, 31 de gener de 2019

El Museu de la Universitat d’Alacant inaugura aquesta vesprada a les 19 hores, l’exposició singular: «Espècies. L’univers del sabor». Organitzada per la Càtedra Carmencita d’Estudis del Sabor Gastronòmic, la mostra serà inaugurada pel rector de la UA, Manuel Palomar, i estarà oberta al públic a la sala El Cub fins al 7 d’abril per a oferir al visitant una proposta sensorial diferent, centrada en com ens sedueixen les herbes culinàries pel seu poder aromàtic i sàpid, transformen la matèria primera més humil, n’incrementen el sabor, el color i l’aroma. L’exposició ocupa prop de 300 m2 i compta amb sis taules didàctiques, en les quals també es tracta l’elevat valor cosmètic i medicinal de les espècies. Cada taula està integrada per panells explicatius envoltats de les plantes originals i les espècies llestes per a la seua comercialització, fet que imprimeix al recorregut expositiu un camí sensorial a través de les aromes.

Al final de l’acte inaugural s’oferirà un aperitiu fet a força d’espècies.

Els organitzadors afirmen que, malgrat l’aparença insignificant, la minsa grandària i l’escàs preu que tenen, les espècies han tingut un gran poder i influència en la nostra història. A més d’aportar caràcter i personalitat als nostres plats, han servit com a moneda de canvi, impulsat la conquesta de territoris, provocat guerres i transformat els nostres hàbits socials. A més, el seu poder antisèptic ha fet que tinguen un paper important en el rebost de diverses civilitzacions. Abans que els frigorífics domèstics entraren en la nostra vida (cap als anys 30 del segle xx) solucionaven un gran problema, en prolongar la vida útil dels aliments.

A més de l’ús culinari, les herbes aromàtiques i les espècies tenen un gran valor cosmètic i medicinal. Els seus olis essencials proporcionen diversos efectes: antimicrobià, antiparasitari, cicatritzant, antiinflamatori… de manera que abans de la generalització de l’ús de medicaments es prescrivien remeis naturals preparats amb aquestes. No obstant això, asseguren, la nostra atracció cap a les espècies és deguda també a l’aire misteriós en què venien embolicades quan arribaven amb vaixell o des de l’Orient en caravana, portaven un carregament invisible, un sac replet de supersticions i mites que els atribuïen poders màgics i miraculosos. Exòtiques, oriündes de terres llunyanes i desconegudes, els mercaders que hi comerciaven contribuïen a augmentar la llegenda amb narracions inventades amb la finalitat de preservar el negoci davant de possibles competidors.

La Càtedra

Càtedra Carmencita d'Estudis del Sabor Gastronòmic

Director: Josep Bernabeu catedràtic d’Història de la Ciència en la Universitat d’Alacant i director acadèmic del Centre de Gastronomia del Mediterrani UA-Dénia (GASTERRA).

Coordinadora: Ángeles Ruíz García, periodista i escriptora especialitzada en gastronomia.

Des de la posada en marxa al novembre del 2017, la càtedra Carmencita d’Estudis del sabor Gastronòmic, creada mitjançant un conveni de col·laboració entre la Universitat d’Alacant i l’empresa Carmencita, líder en el mercat de la comercialització d’Espècies, entre altres activitats, ha organitzat la «Primera Jornada d’Estudis Interdisciplinaris sobre gastronomia» i en aquest moment treballa en col·laboració amb la Fundació CAM en la recuperació i la posada en valor del llegat de l’escriptor gastronòmic i col·laborador del periòdic Información, Antonio González Pomata.