Arranca una nova edició del Dia dels Museus DIM 2017 gràcies al treball conjunt de deu centres expositius d'Alacant

L'ampli programa d'activitats inclou visites guiades, teatralitzades i lliures a diverses exposicions, espectacles de dansa, tallers creatius, projeccions cinematogràfiques, concerts i conferències, per a tots els gustos i edats, del 18 al 21 de maig

DiaMuseos_DIM1 DiaMuseos_DIM2

Alacant. Dijous, 11 de maig de 2017

Deu centres expositius d'Alacant s'uneixen per cinquè any consecutiu per a celebrar una nova edició del Dia dels Museus a la ciutat amb motiu del Dia Internacional dels Museus (DIM). Els seus responsables han presentat avui l'ampli programa dissenyat per a aquesta cinquena edició en el transcurs d'una roda de premsa al MUBAG.

El Centre Cultural Les Cigarreres, l'Institut de Cultura Juan Gil Albert, la Llotja de Peix, el Museu d'Aigües d'Alacant, el MACA (Museu d'Art Contemporani d'Alacant), el MARQ (Museu Arqueològic d'Alacant), el MUA (Museu de la Universitat d'Alacant), el MUBAG (Museu de Belles Arts Gravina), el Museu Nova Tabarca i el Museu Volvo Ocean Race participen en aquesta iniciativa cultural que va sorgir l'any 2012 gràcies a l'esforç i al treball conjunt dels responsables d'aquestes entitats.

Des del 1977, el Consell Internacional de Museus (ICOM) organitza aquesta jornada festiva amb l'objectiu de sensibilitzar el públic sobre el fet que «els museus són un mitjà important per als intercanvis culturals». Com cada any, l'ICOM escull un tema entorn del qual girarà l'esdeveniment, i el 2017 el tema triat per a aquestes jornades és «Museus i històries punyents: dir en els museus allò que no es pot explicar». La comunitat museística mundial celebrarà el Dia Internacional dels Museus el 18 de maig de 2017, encara que les activitats a Alacant es prolonguen fins al 21 de maig.

El tema central elegit per a aquest any remarca el paper dels museus que, posant-se al servei de la societat, poden esdevenir centres de pacificació de les relacions entre els pobles. A més, subratlla com l'acceptació d'un passat dolorós constitueix un primer pas per a imaginar un futur comú sota el signe de la reconciliació. Segons destaca l'ICOM «escollint “Dir en els museus allò que no es pot explicar”, el tema del DIM 2017, permet aprehendre l'incomprensible dels passats dolorosos inherents a la humanitat. Aquest tema convida el museu a posicionar-se com a actor que contribueix a apaivagar les històries traumàtiques passades gràcies a la mediació i a la pluralitat de punts de vista expressats».

Seguint la línia temàtica proposada per l'ICOM per a enguany, els centres expositius alacantins han organitzat una àmplia i diversa programació conjunta amb una jornada de portes obertes i horaris especials. Del 18 al 21 de maig, la programació proposa visites guiades, teatralitzades i lliures a diverses exposicions, espectacles de dansa, tallers creatius, projeccions cinematogràfiques, concerts i conferències, per a tots els gustos i edats.

Els visitants disposaran d'un passaport que hauran de segellar al final de cada visita i amb el qual podran optar a un obsequi una volta obtingut el cinquè segell. Els passaports es poden recollir des d'avui en els deu centres participants i podran començar a segellar-se a partir del dijous 18 de maig.

A més, el programa inclou un conjunt d'instal·lacions titulades «Arquitectures efímeres i controvèrsies culturals», realitzades per estudiants de tercer d'Arquitectura de la UA, amb les quals exploren el paper de l’arquitectura efímera en la potenciació de la imatge urbana dels Museus d'Alacant per a evidenciar temes de consens i controvèrsia. La professora Adriana Figueiras dirigeix els estudiants en aquesta proposta arquitectònica i artística.

Les propostes d'Arquitectures Efímeres s'obriran al públic el dijous 18 de maig a Les Cigarreres, MUBAG, Institut de Cultura Juan Gil Albert, La Llotja, Museu Aigües d'Alacant, MACA i MUA, obert a premsa i fotògrafs que vulguen prendre imatges de les instal·lacions.

Els museus i centres culturals obriran amb entrada gratuïta.

Horaris i programació completa

Programació MUA