El MUA s'uneix a la celebració del 75è aniversari de l'Hospital Suec-Noruec d'Alcoi amb una exposició

La mostra, que estarà oberta al públic fins al 21 d’octubre, recorda la gesta solidària de Suècia i Noruega amb el poble espanyol durant la Guerra Civil amb un apartat històric i obra d’Antoni Miró

Alacant, 16 de setembre de 2015

L’Hospital Suec-Noruec d’Alcoi en el seu 75 Aniversari protagonitza una nova exposició del Museu de la Universitat d’Alacant (MUA), una mostra que serà inaugurada demà dijous 17 de setembre, a les 19:30 hores, pel rector Manuel Palomar i pel pintor alcoià Antoni Miró. La mostra consta de dues parts diferenciades: una primera, integrada per panells explicatius sobre la història de l’Hospital Suec-Noruec i la gesta de solidaritat amb el poble espanyol que van tenir els ciutadans de Suècia i de Noruega durant la Guerra Civil; i una segona part amb 43 obres d’Antoni Miró en les quals l’artista recrea amb grafia digital fotografies de diversos moments històrics de l’Hospital Suec-Noruec.

Només va iniciar-se el conflicte bèl·lic, es van formar a Noruega i a Suècia sengles comitès nacionals d’Ajuda a Espanya, amb la finalitat d’enviar medicaments, roba i aliments al govern de la República per a socórrer la població civil, especialment dones i xiquets, que patien en la rereguarda els horrors de la guerra. Aquest moviment de solidaritat, en el qual van participar sindicats i partits polítics de caire progressista i també entitats cíviques, va adquirir una gran popularitat entre la classe treballadora, que veia com els espanyols estaven fent front al feixisme que s’expandia per Europa.

Els comitès suec i noruec d’Ajuda a Espanya van decidir muntar a Alcoi un hospital que permetera socórrer els soldats que queien ferits en combat. L’hospital, muntat en l’edifici de l’Escola Industrial d’Alcoi, es va inaugurar el dia 25 d’abril de 1937 i, durant la seua estada els sanitaris escandinaus van fer centenars d’operacions quirúrgiques, la majoria ocasionades per ferides d’arma de foc, que van salvar un munt de vides.

Quan va finalitzar el compromís de col·laboració els escandinaus van tornar als seus països. A partir del dia 20 de setembre de 1938 Alcoi va començar a ser bombardejat per l’aviació italiana. En finalitzar la guerra l’edifici hospitalari va reobrir les seues portes, aquesta vegada com a presó (Cárcel del Generalísimo, la van anomenar), que va allotjar en els soterranis centenars de presos polítics.