El MUA inaugura curs acadèmic amb les pintures realistes del xilè Guillermo Muñoz Vera

La jornada inaugural, avui divendres 11 de setembre, inclou una conferència a càrrec de Joan Garcés, qui va ser assessor i mà dreta de Salvador Allende

Alacant, 11 de setembre de 2015

El Museu de la Universitat d’Alacant comença el calendari expositiu programat per al nou curs acadèmic, amb la mostra de l’artista xilè “Guillermo Muñoz Vera. Pintures 2008-2015”.

L’exposició, comissariada per Roger Sales i coordinada per Josep Lluís Peris, ha sigut presentada aquest matí en roda de premsa i serà inaugurada avui divendres 11 de setembre a les 20 hores, pel vicerector de Cultura, Esports i Política Lingüística, Carles Cortés, acompanyat de l’autor. La mostra estarà oberta al públic fins al 24 d’octubre.

A les 18.00 hores, com a part del programa inaugural, l’escriptor Joan Garcés oferirà a la sala polivalent la conferència “El significado del 11 de septiembre en España (Barcelona) y América (Santiago de Chile, N. York)”, presentat per José Carlos Rovira, catedràtic de Literatura hispanoamericana de la UA.

Guillermo Muñoz Vera, és un artista xilè reconegut internacionalment i els seus treballs han sigut exposats en nombroses exposicions individuals a Europa, Amèrica Llatina i els Estats Units. L’autor detalla que va començar a treballar en aquest projecte fa quatre anys aproximadament: “Es tracta d’un viatge en el temps, de situacions i fets del passat, però que en els dilemes que s’hi plantegen podríem reconèixer el present”, assegura.

Fruit d’aquest treball ara podrà visitar-se en el MUA aquesta mostra integrada per una trentena d’obres de Guillermo Muñoz definides pel Realisme. L’autor afirma que “som inevitablement éssers audiovisuals i el realisme és una manera òptima de comunicar amb els altres”. Muñoz considera que “la virtut del Realisme en la pintura, i també en la literatura i el teatre, és que desperta les nostres fibres sensibles més adormides i es deixen portar d’una forma quasi submisa allí on ens diguen els nostres sentits, ulls, oïdes, tacte… sobretot si en aquesta visió regna l’harmonia”.

El coordinador de la mostra Josep Lluís Peris, destaca el “mestratge” en el llenguatge pictòric de l’obra de Guillermo Muñoz, com també l’excel·lència en l’ús de la tècnica. De la mateixa manera, Peris subratlla la importància dels temes triats per a aquesta exposició, “ja que presenten un relat alternatiu de la història”.

Joan Garcés va nàixer a Llíria, Espanya el 1944. L’any 1967 es va graduar com a advocat per la Universitat Complutense de Madrid, i va obtenir el doctorat en Ciències Polítiques per les Universitats Complutense de Madrid (1967) i La Sorbona (1970). Quan Salvador Allende es va convertir en President de Xile el 1970, va convidar Garcés a ser el seu assessor. A la seua tornada de Xile es va traslladar a França, on va treballar com a assessor del Director General de la UNESCO, i va escriure diversos llibres, entre aquests, Democracia y contrarrevolución (1975). Després d’aquesta etapa va tornar a Espanya i es va convertir en membre de l’Associació d’Advocats de Madrid l’nay 1981.

Garcés va presentar una denúncia penal en contra de Pinochet i els altres líders de la Junta de "crims contra la humanitat" al juliol del1996. Al mateix temps va presentar una demanda civil en nom de les famílies de les víctimes del règim de Pinochet. Quan Pinochet va visitar Londres l’octubre del 1998, Garcés va poder demandar el seu arrest i extradició a Espanya per a ser jutjat. Pinochet va ser detingut i els tribunals del Regne Unit van concedir-ne l’extradició. Garcés va viatjar diverses vegades als EUA per a demanar a l’administració Clinton la desclassificació de documents relacionats amb els crims de Pinochet, cosa que li va ser concedida el 28 de gener de 1999 pel president Clinton.

L’any 1999 rep el Premi Nobel Alternatiu “pels seus continus esforços a posar fi a la impunitat dels dictadors”. L’any 2000, el president de la República de França va honrar Garcés amb l’ordre de Cavaller de l’Ordre Nacional del Mèrit.

Guillermo Muñoz Vera (Concepción, Xile, 1956) és un artista reconegut internacionalment, i els seus treballs ha sigut exposats en nombroses exposicions individuals a Europa, Amèrica Llatina i els Estats Units. Llicenciat en Belles Arts amb esment en pintura per la Universitat de Xile, es trasllada a Madrid el 1979, ciutat on resideix des d’aleshores. El 1994 crea l’Academia Arte y Autores Contemporáneos [ARAUCO] en Chinchón per a promoure el treball d’artistes joves de tot el món, i atorga beques d’estudi, residència d’estudiants i tallers de disciplines relacionades amb la pràctica de la pintura acadèmica i les noves tecnologies audiovisuals.