El Taller d'Imatge de la UA participa en el Projecte EcoAfrik

Logo_EcoAfrik

Alacant, 27 d'abril de 2015

El Taller d'Imatge de la Universitat d'Alacant es desplaçarà els dies 3, 4 i 5 de maig a Vigo per a realitzar, juntament amb l'equip científic del Projecte EcoAfrik (Biodiversity of African Benthic Ecosystem), un audiovisual amb la investigació que es desenvolupa en els laboratoris de la Universitat de Vigo i de l’Institut Espanyol d'Oceanografia. Aquestes imatges completaran el documental que el Taller d'Imatge ja ha filmat a bord del vaixell oceanogràfic Vizconde de Eza, a la República Islàmica de Mauritània. Durant aquests treballs també es van documentar les comunitats locals de pescadors artesanals de la ciutat de Nouakchott.

L'audiovisual forma part del pla de comunicació que el Taller d'Imatge està desenvolupant per al projecte EcoAfrik, i que inclou també el disseny de la pàgina web oficial del projecte, la imatge corporativa i la seua difusió en xarxes socials. Es tracta d'una sèrie d'activitats per a aproximar la ciència als ciutadans i compartir amb la societat els motius i els beneficis que reporta un millor coneixement dels nostres mars. Un altre dels motius del viatge a Vigo és reunir-se amb els geòlegs de l’IEO, que han dissenyat un sistema d'informació geogràfica (SIG) de les zones d'exploració del projecte, per a integrar-lo en la pàgina web i fer-lo accessible més enllà dels circuits científics.

Aquest és un dels projectes que realitza el Taller d'Imatge des de la seua unitat per al desenvolupament de produccions audiovisuals de divulgació de la ciència, i que ha permès produir documentals i col·leccions d'imatges que documenten importants projectes de recerca científica, amb organismes com l'Institut Espanyol d'Oceanografia, el Museu Nacional d'Arqueologia Subaquàtica, l'Institut Nacional de Tècnica Aeroespacial, la Secretaria General del Mar, el Museu Arqueològic de Múrcia o el Consorci Cartagena Port de Cultures.

El projecte EcoAfrik, que desenvolupa l'Institut Espanyol d'Oceanografia de Vigo (IEO) i la Universitat de Vigo, està constituït per investigadors i tècnics pertanyents als Centres de l'Institut Espanyol d'Oceanografia de Vigo, Cadis, Màlaga, Tenerife i Madrid, i al Departament d'Ecologia i Biologia Animal de la Facultat de Ciències del Mar de la Universitat de Vigo, i va obtenir finançament de la Fundació MAVA amb una quantitat que s'acosta als 600.000 euros. L'objectiu general d'EcoAfrik és conèixer la biodiversitat dels ecosistemes bentònics de les plataformes i marges continentals de l'Atlàntic i l’Índic africans, amb una atenció especial a la regió de l'Àfrica nord-occidental. La informació recollida és de gran utilitat per a les flotes pesqueres que concentren la seua activitat en aquestes zones, i també per a poder estudiar la sostenibilitat en els ecosistemes susceptibles de ser explotats comercialment. Està coordinat des de Vigo per la doctora Ana Ramos, investigadora titular de l'IEO, i pel professor Fran Ramil de la Universitat de Vigo. L'estudi i identificació de les col·leccions d'invertebrats bentònics, constituïdes per més de quaranta mil exemplars, recollits en els fons marins de Guinea, Guinea Bissau, Gàmbia, Senegal, Cap Verd, Mauritània, el Marroc, Namíbia i Moçambic, constitueixen el seu objectiu bàsic.

L'execució del projecte es duu a terme en el marc d'organismes internacionals, com la FAO, el PNUE i el projecte regional CCLME, a través de la cooperació amb els instituts dels països africans implicats i de la col·laboració amb instituts de recerca marina europeus que treballen en aquesta àrea.

El treball del Taller d'Imatge ha obtingut un finançament de vint mil euros, va començar l’activitat el 2014 i continuarà fins al 2016, quan concloga el projecte i tots els resultats puguen ser visibles en la web www.ecoafrik.es Logotip dissenyat per Ramón Delegido (Taller d'Imatge).