El MUA exposa en "Temps de Guerra" el llegat de Tomás Ferrándiz recuperat pel galerista José de la Mano

Al final de la inauguració del dilluns que ve, la cantant i actriu Núria Feliu oferirà el recital “Poemes patriòtics”, acompanyada pel quartet Mare Nostrum de la UA

Alacant, 30 de gener de 2015

El Museu de la Universitat d’Alacant inaugura la nova exposició “Temps de Guerra (1936-1939)”, el pròxim dilluns 2 de febrer a les 19 hores en la sala El Cub. Aquesta mostra suposa la recuperació del llegat artístic de l’escultor, pintor i il·lustrador Tomàs Ferrándiz, gràcies al treball dut a terme pel galerista José de la Mano.

Ferrándiz va treballar entre 1936 i 1939, com a molts altres artistes de l’època, al servei de la causa republicana, tant des del seua Alcoi natal, com des d’Alacant, una ciutat que, juntament amb València, era la rereguarda del front madrileny i un actiu centre cultural en temps de guerra. El seu compromís amb la contesa es va veure recolzat per la selecció de dues de les seues obres per al mític Pavelló de la República en l’Exposició Internacional de París de 1937. Allí van estar exposades amb el Guernica de Pablo Picasso i altres obres de Joan Miró, Alberto Sánchez, Alexander Calder o Julio González. El MUA recupera ara en aquesta mostra una de les dues obres que van estar exposades a París, el retrat de Rafael Mengual i els més rellevants esbossos de la segona, “Clam de guerra”.

“Temps de Guerra” mostra com la Guerra Civil deixa una clara empremta en l’obra de Ferrándiz, en la qual destaca el discurs bèl·lic, carregat de ràfegues líriques combinades amb l’estudi i la representació de la figura femenina en actitud de lluita. Ferrándiz utilitza una gran varietat de recursos artístics, un ampli ventall de tècniques que van des del dibuix, passant per la litografia, el gravat, la pintura i l’escultura. Com altres artistes del seu temps, Tomàs Ferrándiz va caure en l’oblit en finalitzar la guerra fins que un inquiet galerista, José de la Mano, va poder accedir a un estudi que recopilava una sèrie d’obres de l’artista, fet que li va permetre recuperar-les.

Poemes patriòtics

Al final de la inauguració de l’exposició de “Temps de guerra”, la cantant i actriu Núria Feliu oferirà a les 19:30 hores, també en el MUA, el recital Poemes patriòtics, en el qual estarà acompanyada pel quartet Mare Nostrum de la Universitat d’Alacant. Feliu interpretarà una sèrie de poemes dirigits a la defensa de la cultura i la llengua catalanes. Els poetes catalans han conreat un gènere que s’anomena “poesia patriòtica”.

Núria Feliu i Mestres

La cantant i actriu va nàixer al poble de Sants, on encara viu. Ha fet teatre, cançó, ràdio, televisió i lectures de poètiques. La seua aportació a la normalització de la llengua ha sigut fonamental i decisiva. Durant més de cinquanta anys, Núria Feliu ha recreat i gravat cinc-cents temes seleccionats entre les millors cançons del món i també cançons de poetes i compositors catalans.

Expo_Temps_guerra1

Expo_Temps_guerra2
Exposició "Temps de Guerra (1936-1939)"

Núria Feliu i Mestres, cantant i actriu