El derelicte romà Bou Ferrer, en el qual participa la UA, serà el primer BIC subaqüàtic valencià

La quarta campanya de l'únic derelicte visitable a l'estat espanyol es durà a terme a través de la Fundació General de la Universitat d'Alacant i amb professorat de la Facultat de Filosofia i Lletres

Diferents moments de l'acte de presentació del Pla d'Arqueologia Subaqüàtica celebrat en La Vila

Alacant, 31 de juliol de 2014

Alberto Fabra, president de la Generalitat, va presentar ahir a la Vila Joiosa el Pla d'Arqueologia Subaqüàtica de la Comunitat Valenciana 2014-2015, en el qual s'inclou la proposta de convertir el derelicte Bou Ferrer en el primer jaciment submarí que és bé d'interès cultural al País Valencià. Descobert en 1999 pels bussejadors José Bou i Antoine Ferrer, es tracta del major vaixell romà en excavació a la Mediterrània. El Pla també inclou la realització de la quarta campanya d'excavació, que es durà a terme a través de la Fundació General de la Universitat d'Alacant, amb un pressupost de 18.000 euros.

Un dels aspectes més destacats del Pla és el desenvolupament d'una línia de treball de documentació, recerca, conservació i difusió de l'arqueologia subaqüàtica valenciana, per a posar en valor aquests actius i donar-los a conèixer entre la ciutadania. En el cas del derelicte Bou Ferrer, situat davant la costa de la Vila Joiosa, aquesta línia és possible gràcies a la col·laboració de diferents institucions, entre les quals hi ha la Universitat d'Alacant que, a través de la seua Fundació General, coordina les accions i realitza el procés de documentació científica i divulgativa.

L'acte de presentació va comptar, entre d'altres personalitats, amb l'assistència d'Amparo Navarro, vicerectora de Recerca, Desenvolupament i Innovació, i Lucía Gomis, directora de la Fundació General. Amb aquesta iniciativa, el Bou Ferrer se situa a l'avantguarda de la divulgació in situ del patrimoni subaqüàtic a Europa, amb una campanya de visites submarines que el situen com a primer derelicte visitable a l'estat espanyol. Amb 30 metres d'eslora i 230 tones de port, el Bou Ferrer destaca per tractar-se d'un noli de l'emperador i per l'excel·lent estat de conservació, tant del carregament com del casc de la nau.

Enllaços relacionats:

La UA col·labora en la documentació gràfica de l'excavació arqueològica subaqüàtica del derelicte Bou Ferrer

El MUA inaugura una mostra dedicada al derelicte Bou Ferrer, la major nau romana en procés d'excavació del Mediterrani

Per a més informació