El MUA lliura els premis del XXIII Concurs de Tallers Didàctics

2500 estudiants han participat aquest curs en 88 tallers didàctics impartits pel MUA

Taller Llum
Visita-taller MUA sala

Alacant. Divendres, 16 de juny de 2023

El Museu de la Universitat d'Alacant (MUA) celebra demà dissabte 17 de juny l'acte de lliurament del seu tradicional Concurs de Tallers Didàctics, que compleix 23 edicions. La gala de lliurament de premis reconeix a les millors creacions realitzades en els tallers didàctics que, enguany, s'atorguen a 107 participants. Durant el curs acadèmic 2022/2023, 2500 estudiants d'educació primària, secundària i batxillerat, procedents de 37 centres educatius de la província, han participat en els 88 tallers didàctics impartits pel MUA entorn de dues propostes temàtiques: “La Llum de Sempere” i “Pluri-identitas”

Navarro i Alpáñez expliquen que a l'abril de 2023 es va complir el centenari d'Eusebio Sempere, l'artista alacantí més reconegut del segle XX, i “des del MUA vam tenir com a prioritat que l'exposició de la col·lecció del curs 2022/2023 i el taller didàctic vinculat a ella tingueren com a protagonista al gran artista d'Onil”. D'altra banda, de març a juny el MUA exposa la 3a Convocatòria d'Arts Visuals “Pluri-identitats”. Es tracta d'una proposta en la qual l'art més social i actual es donen la mà per a abordar qüestions entorn d'un concepte ampli de la identitat”, “Temes pròxims i d'especial interès per a l'alumnat de secundària i batxillerat que no podíem deixar de tractar amb un taller específic”, detallen des de l'Àrea Didàctica.

Els tallers

“La Llum de Sempere”

El 3 d'abril de 1923 va nàixer a Onil Eusebio Sempere, l'artista alacantí més reconegut del segle XX. És per això que, per a celebrar el centenari, el MUA va dissenyar per a aquest curs l'exposició “La llum de Sempere” en la qual es van seleccionar 26 obres de l'artista colivenco pertanyents a la nostra col·lecció. La visita-taller, amb un enfocament eminentment participatiu, es plantejava com una immersió en la biografia i la trajectòria artística d'Eusebio Sempere a través d'un recorregut pels esdeveniments i ciutats que van marcar la seua vida. L'activitat didàctica va permetre experimentar amb les possibilitats de l'abstracció geomètrica i l'art òptic, conjuminant línia, color, llum, composició, espai, buit o transparència amb temes com el paisatge, la geometria, la memòria, la música o la literatura, tal com va fer Sempere en el seu moment. Des de l'Àrea Didàctica del MUA es van programar les activitats adaptant els continguts a l'edat dels participants. En aquesta ocasió es van plantejar dues propostes diferents però anàlogues, una per a infantil i primer cicle de primària i una altra de 3r de primària a 2n de batxillerat. “Els resultats han sigut sorprenents i han superat amb escreix les expectatives i objectius previs que ens havíem marcat” afirmen Remedios Navarro i David Alpáñez

“Pluri-identitats”

“Pluri-identitats” és una convocatòria d'arts visuals que té la voluntat de convertir-se en un espai per a la creació artística contemporània, en el qual plantejar qüestions d'identitat en el seu més ampli sentit: identitat de gènere, diversitat sexual, orientació afectiu-sexual..., però també pluri-identitats com a multiculturalitat; com a lloc de trobada -en igualtat- dels diferents pobles, religions, ètnies i cultures; com a altaveu per a les minories i eina per a la inclusió; com a espai de comprensió i tolerància. L'activitat didàctica comença amb una visita participativa a l'exposició Pluri-identitats, en la qual es fomenta el debat, la reflexió i la presa de consciència entorn dels temes tractats.

El taller didàctic s'inspira en l'obra de l'artista armènia Arak Sahakyan “Les finestres de la meua casa, des de la neu fins a la mar” en la qual reflexiona sobre les seues múltiples identitats i les diferents ciutats d'origen i acolliment en les quals ha viscut. A l'alumnat de secundària i batxillerat els vam proposar que dibuixaren la seua identitat amb retoladors, que parlaren d'ells, de com es veuen, de com és el seu entorn. A continuació, amb tots els dibuixos i a manera de mosaic o tapís, es crea una obra conjunta en la qual queda representada la identitat col·lectiva de tot el grup.