La Universitat d’Alacant commemora el Dia de la Infermera amb una nova exposició al MUA

‘46 anys de ciència i art de la cura infermera’ exposa una part important del treball artístic de Leopoldo Agis, que va fer més de 200 portades de la revista ROL de enfermería

Alacant. Dilluns, 8 de maig del 2023

El Museu de la Universitat d’Alacant (MUA) ha inaugurat aquest matí l’exposició «46 anys de ciència i art de la cura infermera» coincidint amb la commemoració del Dia de la Infermera que té lloc cada any el 12 de maig. La mostra, que podrà visitar-se fins al 21 de maig, exposa portades de la revista ROL de Enfermería des de la publicació del primer exemplar d’aquesta revista científica degana a Espanya, l’any 1978. L’acte inaugural ha comptat amb les intervencions de Catalina Iliescu, vicerectora de Cultura, Esport i Extensió Universitària, l’editora de la revista ROL de Enfermería, Julia Martínez, i el comissari de l’exposició i director de ROL, José Ramón Martínez-Riera.

Cartel_ROLCom detalla el comissari de la mostra, ROL de Enfermería sempre ha acompanyat les infermeres en el seu desenvolupament acadèmic, professional, científic, investigador o gestor, com una referència de consulta, de guia, d’evidències, d’experiències i de vida, mensualment puntual. La revista ROL és part insubstituïble d’Infermeria i de les infermeres en el seu recorregut vital durant aquests 46 anys. Durant tot aquest recorregut, i especialment els primers 22 anys, Leopoldo Agis Ruiz (1933 – 2000) es va encarregar de fer una obra per a il·lustrar cadascun dels exemplars mensuals de la revista. El resultat d’aquest treball està integrat per més de 200 obres exclusives convertides en referència artística, de les quals se n’han seleccionat 40 per a formar la mostra del MUA.

Martínez Riera explica que «quan Agis ens va deixar, una part d’ell va quedar entre nosaltres, les seues portades, però ja ningú va poder substituir la seua aportació, que va haver de reinventar-se perquè no era possible reemplaçar-la. A partir d’avui i, per primera vegada, una part important de les seues obres forma part d’aquesta exposició en el seu record».

L’exposició s’acompanya de diverses activitats complementàries en el MUA. El divendres 12 de maig, Dia Internacional de la Infermera, tindrà lloc la tertúlia «Enfermería Iberoamericana. Un marco de referencia y liderazgo de las enfermeras», en col·laboració amb la Càtedra d’Infermeria Familiar i Comunitària de la UA, a les 17 hores. Participen en aquesta trobada Olivia Sanhueza, presidenta de l’Associació Internacional d’Escoles i Facultats d’Infermeria (ALADEFE); Inmaculada García, presidenta de la Conferència Nacional de Deganes d’Infermeria (CODEN); Erick Landeros, investigador de la Facultat d’Infermeria de la Benemèrita Universitat Autònoma de Puebla (Mèxic) i editor de la revista Cuidado Multidisciplinario de la Salud; i Vicente Gea, degà Facultat de Ciències de la Salut de la Universitat Internacional de València (VIU), moderats per José Ramón Martínez-Riera, director Càtedra d’Infermeria Familiar i Comunitària i Director de la Revista ROL de Enfermería.

El 18 de maig, també a les 17 hores, tindrà lloc el III lliurament de Premis Néstor Bereciartu, amb la ponència «Las enfermeras y la narrativa», a càrrec de M. Victoria Antón, infermera i escriptora.

ROL1
ROL4