La UA ret homenatge al seu primer doctor honoris causa, Eusebi Sempere, en el centenari del seu naixement

La mostra ‘La llum de Sempere’ està integrada per fons propis del MUA i es completa amb un taller didàctic

Alacant. Dilluns, 17 d’octubre del 2022

El Museu de la Universitat d’Alacant (MUA) ret homenatge a l’artista alacantí més destacat del segle XX, Eusebi Sempere, amb l’exposició «La llum de Sempere», quan es compleixen cent anys del seu naixement. La mostra podrà veure’s fins al 22 de juliol del 2023 a la sala Arcadi Blasco, amb un recorregut expositiu que inclou 26 obres de l’artista d’Onil, dels fons propis del MUA. L’exposició es completa amb una vitrina amb documents, fotografies i publicacions sobre Eusebi Sempere, entre les quals destaquen la concessió del doctor honoris causa per la Universitat d’Alacant l’any 1984 o l’ampli conjunt de llibres i catàlegs editats sobre la vida i l’obra d’aquest alacantí universal. Des de fa més de 15 anys, el MUA mostra la seua col·lecció programant, per a cada curs acadèmic, una exposició en la qual se selecciona una vintena d’obres al voltant de diferents temàtiques. El paisatge, el color, l’abstracció, les llars o els processos artístics han sigut algunes d’aquestes. En aquesta ocasió, el fil conductor no és una temàtica, sinó un esdeveniment.

Gràcies a la generositat del galerista de Santander Fernando Silió, la UA va poder adquirir l’any 1997 la producció quasi completa de l’obra gràfica de Sempere, un conjunt pròxim a les 180 peces. L’equip de tècnics d’art del MUA ha fet una selecció de les obres de la seua col·lecció amb l’objectiu de reflectir les principals fites de la trajectòria vital de Sempere i oferir al visitant una immersió en la seua biografia i trajectòria artística. Així, es mostra un recorregut pels esdeveniments i les ciutats que van marcar la seua vida: Onil i la seua família; València i l’escola de Belles Arts de Sant Carles; París i la contemporaneïtat; Madrid, el retorn a Espanya; l’experiència del Centre de Càlcul; Conca i el Museu d’Art Abstracte; Alacant i el reconeixement públic; Sempere i la UA.

«La mostra es completa amb un taller didàctic, dirigit a l’alumnat d’infantil, primària, secundària, batxillerat i universitaris, a més d’altres activitats que concretarem al llarg del curs» detallen els organitzadors. «Abans de fer la visita-taller ‘La llum de Sempere’ amb alumnat de col·legis i instituts, el taller s’ha provat amb alumnat universitari de l’assignatura de Didàctica de l’Expressió Plàstica del Grau d’Educació Infantil i Primària de la UA, la qual cosa ha permès testar la idoneïtat de materials i processos creatius», hi afigen. El taller s’impartirà des d’avui 17 d’octubre fins a l’11 de maig del 2023, amb un enfocament eminentment participatiu, tant en l’explicació en sala, sempre dialogada, com en el taller pròpiament dit. L’activitat permetrà experimentar amb les possibilitats de l’art òptic i l’abstracció geomètrica, reuneix línies, colors i transparències amb temes com el paisatge, la geometria, la memòria o la literatura, com va fer Sempere en el seu moment.

Des de l’Àrea Didàctica del MUA expliquen que «programem les activitats adaptant els continguts a l’edat de les persones participants. En aquesta ocasió s’han plantejat dues activitats, una per a infantil i primer cicle de primària i una altra de 3r de primària a 2n de batxillerat, amb materials i arguments clarament diferenciats». L’Àrea Didàctica del MUA ha dissenyat per a aquest curs una segona activitat, PLURI-IDENTITATS 2023 (secundària, batxillerat i cicles formatius. De l’1 de març a l’11 de maig del 2023). La 3a edició de la Convocatòria d’Arts Visuals PLURI-IDENTITATS serà el marc expositiu que permetrà bussejar en obres artístiques multidisciplinàries que tracten conceptes com la diversitat afectivosexual, la pluralitat de capacitats i expressions o la multiculturalitat. L’activitat didàctica començarà amb una visita dinamitzada a l’exposició i continuarà amb accions que fomenten el debat, la reflexió i la presa de consciència al voltant dels temes tractats.

Eusebi Sempere (Onil, 1923-1985)

És una de les figures essencials del panorama artístic espanyol de la segona meitat del segle XX i l’artista alacantí contemporani amb major reconeixement internacional: Premi Príncep d’Astúries de les Arts (1983) i doctor honoris causa per la Universitat d’Alacant (1984). Considerat l’introductor de la serigrafia al nostre país, la seua producció està vinculada a l’abstracció lírica estretament lligada amb l’art òptic i cinètic.

Sempere i la UA

El 4 de gener de l’any 1984 la Universitat d’Alacant va nomenar al seu primer Doctor Honoris causa , que va recaure en la figura d’Eusebi Sempere. En l’acte es va destacar la seua fecunda trajectòria artística, la coherència del seu pensament plàstic i la reflexió estètica que estimulava la seua obra. Malgrat la mort de Sempere, l’estreta vinculació amb la UA s’ha mantingut al llarg dels anys: el logo institucional de la nostra universitat està inspirat en un de les seues gouaches fet el 1956; entre 1996 i 1999 la UA va adquirir quasi la totalitat de la seua obra gràfica, formada per més de 175 làmines. Al desembre del 1999 obria les seues portes el MUA i designava una de les seues sales amb el nom de Sempere; des de la seua inauguració fins als nostres dies, el museu universitari ha acollit una vintena d’exposicions, entre individuals i col·lectives, en les quals Eusebi Sempere ha sigut protagonista; en moltes ocasions, aquestes exposicions han anat acompanyades d’activitats dissenyades per l’Àrea Didàctica del MUA com tallers didàctics, visites guiades, i activitats per a famílies; al llarg d’aquests anys, el MUA ha editat 12 publicacions, majoritàriament catàlegs, sobre l’artista d’Onil. Recordar la seua vida i difondre la seua obra és el millor llegat per a celebrar-ne el centenari.