La Universitat d'Alacant dedica una exposició a "La mar que no va poder veure Jordi Juan"

Alacant, 22 d'octubre de 2013

El Museu de la Universitat d'Alacant (MUA) inaugura demà dimecres 23 d'octubre, a les 12.30 h, l'exposició “La mar que no va poder veure Jordi Juan. Campanyes Bentart. Cartografia tridimensional”, emmarcada en els actes commemoratius dissenyats per la UA amb motiu dels 300 anys del naixement del marí i científic Jordi Juan. La mostra estarà oberta al públic fins al 20 de desembre i està organitzada pel Vicerectorat d’Investigació, Desenvolupament i Innovació, junt amb el Vicerectorat de Cultura, Esports i Política Lingüística, la Facultat de Ciències, el Centre de Recerca Marina de Santa Pola (CIMAR), l'Institut Espanyol d'Oceanografia i l'Autoritat Portuària d'Alacant.

La mostra inclou material fotogràfic, una mostra de cartografia marina i l’evolució d’aquesta, a més de material audiovisual i la projecció d'un documental fet pel Taller d'Imatge de la Fundació General de la UA, encarregat de la divulgació dels projectes BENCART que lidera l'Institut Espanyol d'Oceanografia. El Taller d'Imatge ha generat més de 4.000 fotografies i cent hores de vídeo, d’entre les quals s'han seleccionat les que componen l'exposició.

L'exposició mostra el treball de recerca fet en l'Antàrtida durant quasi dues dècades en el marc dels projectes BENTART. Des de 1994 aquest equip de recerca ha fet diverses campanyes a bord del buc oceanogràfic Hespérides en aigües de les illes Shetland del Sud, la península Antàrtica i el mar de Bellingshausen amb l'objectiu d'estudiar la biodiversitat dels ecosistemes bentònics de l'Antàrtida Occidental. En l'equip de recerca BENTART participen científics de fins a 26 institucions espanyoles i més de deu centres de recerca estrangers que fa més de 20 anys que investiguen la fauna que habita els fons d'aquesta zona de l'Antàrtida. La Universitat d'Alacant ha col·laborat en totes les expedicions amb la participació dels professors Alfonso A. Ramos i José A. Moya, del Departament de Ciències del Mar i Biologia Aplicada i el Departament de Comunicació i Psicologia Social, respectivament, a més de la divulgació que n’ha fet el Taller d'Imatge.

“Conèixer el nostre planeta és imprescindible per a conservar-lo. L'exploració dels últims racons verges és un dels grans reptes per a la humanitat. L'últim d'aquests racons és l'Antàrtida; el lloc més inhòspit i perillós que ens queda per descobrir”. Amb aquestes paraules comença el documental de José A. Moya Antàrtida: La vida en el límit, i que resumeixen perfectament l'ànim que va moure a posar en marxa les campanyes BENTART.

Com a acte inaugural, prèviament a l'obertura de l'exposició, el dimecres 23 d'octubre de 2013, a les 11.30 h, en la sala Polivalent del Museu de la Universitat d'Alacant s'impartirà la conferència "Un llarg camí, des del mesurament de l'Arc Meridià a les campanyes polars espanyoles", a càrrec de Manuel Catalán. La conferència tractarà sobre un recorregut per la Ciència Marina espanyola, partint de l'època de Jordi Juan (s. XVIII) fins a les campanyes antàrtiques espanyoles. El conferenciant, Manuel Catalán, que uneix la seua faceta de marí amb la de científic, és doctor en Ciències Físiques, professor honorífic de la Universitat de Cadis, director de l'Institut i Observatori de l'Armada (1984-1995) que va ser creat per Jordi Juan, comandant de l'Agrupació Antàrtica Espanyola (1987-1990) i director científic de les campanyes antàrtiques per a estudiar el corrent circumpolar (2002 i 2003).