La Seu Ciutat d'Alacant acull la projecció del documental 50 anys del CEU: Història i memòria

Gravat pel Taller d’Imatge de la UA amb realització de Natividad Calleja, el documental presenta un ampli recorregut pels orígens del CEU a través dels seus protagonistes

Logo_50CEUAlacant. Dimarts, 11 de desembre de 2018

Continuen els actes de commemoració del 50 Aniversari de la creació del Centre d’Estudis Universitaris (CEU) d’Alacant preparats per la Universitat d’Alacant, amb la projecció del documental 50 anys del CEU: Història i memòria, demà dimecres 12 de desembre a les 19 hores a la Seu Ciutat d’Alacant (Ramón y Cajal, 4). El CEU d’Alacant, llavor de l’actual Universitat d’Alacant, va nàixer un 4 de novembre del 1968.

El documental presenta un recorregut per la història del CEU contada pels seus protagonistes, des dels primers professors i personal d’administració i serveis, passant per estudiants i investigadors del centre. En total han sigut més de 40 persones les que han participat en el documental, un treball fet pel Taller d’Imatge de la UA que completa l’exposició i el llibre dedicats a aquesta efemèride. Natividad Calleja, és la realitzadora d’aquest documental amb guió d’Elías Alonso, Natividad Calleja, Mercedes Guijarro, Casimira Laguna i Juan Martínez Leal.

El documental té una durada de 45 min i la gravació d’aquest es va iniciar l’any 2016, com ens conta la realitzadora Natividad Calleja. El treball inclou moments molt emotius, segons detalla Elías Alonso qui afirma que «el més emotiu de la gravació va ser aconseguir reunir set dels professors del claustre amb què va començar el CEU el 4 de novembre del 1968, i reunir-los en el mateix lloc que es conserva pràcticament idèntic: l’Hotel Carlton d’Alacant».

Un altre punt de referència arreplegat en el documental, afig Alonso, és la carta feta pels professors del CEU deu dies després de la mort de Franco, en la qual demanaven la llibertat dels presos polítics i l’amnistia. Aquesta carta va ser publicada pel diari Información i estava signada per 25 professors. D’aquests 25 signants, la UA ha aconseguit reunir-ne 19 en els recents actes de commemoració del Campus.

El documental arreplega també testimonis del personal d’administració i serveis de l’època, i la participació de la comunitat universitària en el recital que Ovidi Montllor, Pi de la Serra i Raimon van oferir al campus a principis dels 70, un recital per al qual va ser necessari passar el «filtre» del Govern Civil de l’època que havia d’autoritzar les cançons.

Finalment, Elías Alonso també subratlla la importància dels testimonis d’estudiants d’aquells anys, qui narren la important activitat complementària cultural del CEU, amb teatre, cineclub o cursos de fotografia. O aquells testimonis d’estudiants que van ser detinguts per la seua participació en els anomenats «Comitès de Curs», en els quals es reivindicaven millors condicions acadèmiques i l’activitat dels quals estava prohibida en aquell curs 72-73. Com a curiositat, afig Alonso, «citar que en una d’aquestes detencions la policia es va portar una còpia de la Declaració dels Drets Humans que tenia un estudiant, com a prova incriminatòria».

Documental