El MUA dedica una exposició a la cultura gitana

‘¡Mírame! Ahora me ves’ és el títol de l’exposició que alumnes i professors de la Universitat d’Alacant dediquen a la cultura gitana

La mostra s’inaugura dimecres que ve, 21 de setembre, i compta amb l’actuació de la banda flamenca La Fragua

Som_alegria

Som_alegria_MirameAlacant. Dilluns, 24 de setembre de 2018

El Museu de la Universitat d’Alacant (MUA) inaugura dimecres que ve, 26 de setembre, a les 18 hores, en la sala polivalent, l’exposició sobre cultura gitana «¡Mírame! Ahora me ves», un projecte expositiu que té com a objectiu millorar la visibilització d’aquest grup ètnic minoritari que ha fet grans contribucions a la cultura comuna.

L’acte inaugural comptarà amb la presència de la vicerectora de Responsabilitat Social, Inclusió i igualtat, María José Rodríguez, la directora de la Càtedra de Cultura Gitana, Diana Gil, el degà de la Facultat de Filosofia i Lletres de la UA, Juan Mesa, Alexandrina de Moura, presidenta d’Associació de Dones Gitanes, Arakerando, Ramón Fernández, president de FAGA Comunitat Valenciana i M. Virtudes Bermúdez, membre del projecte Edúkalo Alacant. Després de la inauguració, la banda flamenca La Fragua oferirà un concert.

L’exposició, que estarà oberta al públic fins al 31 d’octubre, és el resultat d’un projecte col·laboratiu, realitzat durant dos anys, entre membres del poble gitano d’Alacant i alumnes i professors de la UA, que té com a objectiu mostrar la cultura gitana, les seues formes de vida, el seu llegat immens, la seua evolució històrica, la seua connexió amb la societat i les seues idees de futur.

Els organitzadors de la mostra assenyalen que «la cultura gitana continua sent avui dia desconeguda per gran part de la societat, i amb aquest projecte expositiu la Universitat d’Alacant convida a descobrir el poble gitano des d’una altra mirada, la del respecte a la seua comunitat i l’admiració de la seua cultura».

El recorregut expositiu s’estructura en quatre parts que comprenen 24 plafons amb fotografies, textos explicatius i audiovisuals començant amb el Gitanòmetre, un joc formatiu per a totes les edats, que confronta el visitant amb el seu propi coneixement sobre la cultura gitana.

La segona part de l’exposició continua amb un breu repàs a la història sobre aquesta ètnia, que arriba a Espanya fa prop de cinc-cents anys.

La tercera part mostra una visió actual sobre el seu estil de vida i també aspectes sobre la seua salut, tema objecte d’estudi i investigació a la Universitat d’Alacant. I l’exposició conclou amb les accions de l’Associació de Dones Gitanes, Arakerando i FAGA Alacant, que han col·laborat en aquest projecte i que treballen des de fa anys per a millorar les condicions de vida d’aquest col·lectiu d’Alacant amb accions dirigides a l’apoderament, la formació, la salut i l’esport, entre moltes altres propostes.