El MUA incrementa un 53% la participació en els Tallers Didàctics

Demà tindrà lloc l’acte de lliurament dels premis del XVI Concurs de Tallers Didàctics

La participació en els tallers didàctics del MUA s’ha incrementat un 53% enguany, amb un total de 3.130 estudiants entre 3 i 18 anys, procedents de 49 col·legis i instituts de totes les comarques d’Alacant

TalleresMUA

Alacant, divendres 17 de juny de 2015

El Museu de la Universitat d’Alacant (MUA) farà lliurament dels premis del XVI Concurs de Tallers Didàctics, demà dissabte 18 de juny a les 12 hores, en les instal·lacions del MUA. 3.130 escolars d’infantil, primària, secundària i batxillerat de totes les comarques d’Alacant han participat en els tallers didàctics organitzats pel MUA durant aquest curs acadèmic 2015/2016, dels quals han sigut seleccionats els treballs de 71 escolars. Els treballs premiats formaran una exposició que estarà oberta al públic del 18 al 29 de juny a la sala Àgora.

Amb el propòsit d’acostar, sensibilitzar i fer comprensible la creació contemporània als visitants, l’Àrea Didàctica del MUA ha programat accions educatives molt diverses, entre les quals destaquen els diferents tallers didàctics durant el curs acadèmic 2015/2016, una iniciativa que el MUA va posar en marxa fa ja 16 anys. Els responsables de l’Àrea Didàctica del MUA, Remedios Navarro i David Alpañez, afirmen que “Enguany la participació en aquests tallers ha sigut molt elevada, amb un total de 3.130 participants d’edats compreses entre els 3 i els 18 anys, procedents de 49 col·legis i instituts de totes les comarques d’Alacant. Això suposa un augment de més del 53% pel que fa a l’assistència del curs anterior”.

Durant el curs 15/16 l’Àrea Didàctica ha oferit tres tallers didàctics: “Art i Geometria”; “Va en sèrie” i “Mulier, Mulieris”.

Art i Geometria

L’any 2015 es va celebrar l’“Any Sempere” amb motiu dels 30 anys de la defunció del creador alacantí més internacional del segle XX. Diferents institucions de la província van programar exposicions i activitats al voltant d’Eusebi Sempere i el MUA es va unir a aquests actes amb tres exposicions en homenatge a la seua figura. Per aquest motiu, un dels tallers oferits enguany va tenir com a fonament l’artista d’Onil. Així va sorgir la idea de treballar al voltant de l’abstracció geomètrica en la qual Sempere va ser un dels capdavanters a Espanya.

Va en sèrie

Va en sèrie és el títol de l’exposició que, amb fons de la col·lecció del MUA, s’exposa entre gener i juliol del 2016. S’hi mostra la creació en sèrie, entesa com el conjunt d’obres concebudes per un artista que es relacionen entre si per aspectes temàtics, tècnics i/o estètics. Sota el mateix títol, s’ha dut a terme un taller didàctic que està relacionat amb aquesta mostra. L’activitat començava amb la visita guiada a l’exposició i, utilitzant com a base les obres exposades, es tractaven conceptes com l’expressivitat i el simbolisme dels colors i les textures; els suports i les tècniques artístiques; el figuratiu i l’abstracte.

Amb escolars d’infantil i primària, els responsables de l’Àrea Didàctica, han centrat especialment l’atenció en tres sèries: Les Quatre Estacions d’Eusebio Sempere, Melanconiales d’Eugenia Agustí i Rooms d’Everlyn Nicodemus. En el taller pròpiament dit cada alumne treballava acolorint un dibuix vectorial similar als d’Eugenia Agustí, en un format ovalat com el de les obres d’Everlyn Nicodemus i amb el cromatisme de cada estació de l’any, com ho va fer Eusebi Sempere. L’alumnat de secundària i batxillerat també treballava sobre un format ovalat, però la proposta de taller era ben diferent. “El que cercàvem era que connectaren art i literatura. Els demanàvem que triaren un poema i que il·lustraren les sensacions i les emocions que això els transmetia utilitzant colors i retallas de revistes”, afirmen els organitzadors.

Mulier-Mulieris

“Mulier-Mulieris” és una convocatòria artística en la qual es convida a creadors de qualsevol nacionalitat, edat i sexe a presentar obres que reflexionen sobre la dona. Cada any, amb les peces seleccionades, es fa una exposició que s’inaugura al voltant del 8 de març. L’any 2016 s’ha complit la 10a edició. Per al MUA, aquesta convocatòria és un dels projectes essencials i, dins de les propostes de gènere, ha arribat a convertir-se en un referent nacional. “Per tot això, des de l’Àrea Didàctica ens va semblar indispensable plantejar un taller dirigit a alumnes de secundària i batxillerat entorn de mulier, mulieris”, afirmen.

Durant la visita a l’exposició i posterior visionat d’un PowerPoint, es reflexionava sobre qüestions com la identitat, la desigualtat entre homes i dones, els cànons de bellesa, les imposicions de les societats patriarcals, o la utilització de la dona com a objectiui. El treball de taller es va plantejar com un joc de retallables, en el qual es demanava als participants que representaren la dona d’avui i el paper que fa en la societat del segle XXI.

David Alpañez i Remedios Navarro asseguren que “els treballs dels alumnes han sigut excepcionals, especialment pels missatges emotius i contundents que han transmès. És un orgull tenir una joventut tan compromesa”. Per a finalitzar, Alpáñez i Navarro detallen que “ens agradaria agrair als alumnes universitaris en pràctiques Angelina Klassen, Rubén Blanes, Jonathan Soria, Lidia García, Claudia Blasco, Carolina Licerán i Jorge García l’excel·lent treball que han fet tots aquests mesos, als professors de tantes escoles i instituts, que durant tot aquest temps han dipositat en nosaltres la confiança perquè els acompanyem en el camí de l’educació a través de l’art i a tots els participants en els nostres tallers, per l’entusiasme, la creativitat i la imaginació que han oferit.”