La UA mostra el seu Jardí de Roques, nou vídeo de la col·lecció “Ciència en la UA”

Aquest espai concentra el patrimoni geològic d’Espanya amb peces de diferents àmbits del domini geològic de la serralada Bètica

Alacant. Dilluns, 22 d’abril de 2024

La Universitat d’Alacant (UA) posa en valor el patrimoni geològic del campus en un nou vídeo de la col·lecció “Ciència en la UA” (#CienciaUA), UA Divulga, la Unitat de Cultura Científica i de la Innovació (UCC+I), dependent del Vicerectorat de Transferència, Innovació i Divulgació Científica,

En aquesta tercera entrega, UA Divulga mostra el Jardí de Roques de la Universitat d’Alacant (UA), que reuneix tretze exemplars de grans dimensions procedents de diferents àmbits del domini geològic de la serralada Bètica i provinents de les províncies de Màlaga, Almeria, Múrcia i Alacant.

jardín de rocas

Jardí de roques.

Situat entre la Facultat de Filosofia i Lletres i la Torre de Control, és un autèntic museu a l’aire lliure ple de formes, textures i colors naturals en homenatge pòstum a Jesús Esteban Caracuel Martín, professor titular de Paleontologia de la UA, i propulsor d’aquesta iniciativa.

La lectura geològica de les roques que componen aquest jardí permet reconstruir alguns dels esdeveniments de la història geològica de milions d’anys del nostre planeta. Per això, aquest espai és usat com a recurs didàctic en assignatures dels graus i màsters de la Facultat de Ciències i en les proves pràctiques de l’Olimpíada de Geologia que s’organitza anualment.

En aquest peculiar jardí es poden trobar, entre d’altres, una roca calcària del juràssic de fa uns 170 milions d’anys. Espeleotemes: depòsits minerals formats en cavitats del plistocè, període que s’estén des de fa 2,6 milions d’anys fins als 11.700 anys; o un algeps selenític de fa sis milions d’anys format durant la crisi de salinitat del messinià, esdeveniment en el qual el Mediterrani va estar a punt d’assecar-se totalment.

A més del Jardí de Roques, la Universitat d’Alacant acull un variat patrimoni petri. Una de les peces més impressionants, per les seues dimensions, és el monòlit del Pinós (el Vinalopó Mitjà) donat per aquesta localitat el 1993. Es tracta d’un gran prisma piramidal de calcària nummulítica blanca.

Ciència en la UA

Aquesta és la tercer entrega de la col·lecció “Ciència en la UA”, amb un nou format dedicat a acostar els espais i les instal·lacions de la Universitat d’Alacant (UA) des d’una perspectiva científica i divulgativa.

La col·lecció “Ciència en la UA” (#CienciaUA), que va ser posada en marxa des d’UA Divulga el curs 2020/2021, compta amb més d’una vintena de vídeos de diferents temàtiques i àrees de coneixement en els quals col·laboren personal docent i investigador de la UA.

Els vídeos estan produïts i realitzats per la Unitat de Comunicació i el Taller d’Imatge de la UA, amb el suport de la Fundació Espanyola de la Ciència i la Tecnologia (FECYT).

Fins al mes de juny, cada nou vídeo es llançarà a través de les xarxes socials de la UA Divulga (@uadivulga) i estaran disponibles en aquesta web i en el RUA, el Repositori Institucional de la UA.