Tres mil tres-cents estudiants de primària a secundària han participat enguany en els tallers didàctics del MUA

Aquest dissabte tindrà lloc l'acte de lliurament dels premis del XVII Concurs de Tallers Didàctics

La participació en els tallers didàctics del MUA continua incrementant-se cada any, en aquesta edició amb un total de 3.292 estudiants d'entre 3 i 18 anys, procedents de col·legis i instituts de tota la província d'Alacant

Tallers_didacticosMUA1 Tallers_didacticosMUA2

Alacant. Dijous, 15 de juny de 2017

El Museu de la Universitat d'Alacant (MUA) lliurarà els premis del XVII Concurs de Tallers Didàctics dissabte vinent, 17 de juny, a les 12 hores, en les instal·lacions del MUA. 3.292 escolars d'infantil, primària, secundària i batxillerat de tota la província han participat en els tallers didàctics organitzats pel MUA durant aquest curs acadèmic 2016/2017, dels quals han sigut seleccionats els treballs de 108 escolars. Els treballs premiats integraran una exposició que estarà oberta al públic del 17 al 30 de juny a la sala Àgora del MUA.

Els responsables de l'Àrea Didàctica del MUA, Remedios Navarro i David Alpáñez, afirmen que «des que va nàixer aquesta àrea el febrer de 2000 vam saber que la millor eina de què disposaven per a acostar, sensibilitzar i fer comprensible la creació contemporània als visitants més joves eren els tallers didàctics. Vam entendre que la nostra principal aportació als alumnes no havia de consistir a ensenyar-los a fer art, sinó a estimular en ells la reflexió i el pensament crític, per a després oferir-los els instruments necessaris que els serviren per a expressar les idees, emocions i sentiments a través de la plàstica».

Durant el curs 16/17, el MUA ha renovat el seu compromís amb aquesta filosofia de treball a través de quatre propostes de tallers didàctics: «El color de les aromes» (octubre a desembre de 2016); «Els vitralls d'Arcadi Blasco» (febrer a maig de 2017); «Destins» (octubre de 2016 a maig de 2017), i «Mulier, mulieris» (març a maig de 2017)

EL COLOR DE LES AROMES (d'infantil a secundària)

Entre el 28 d'octubre de 2016 i el 8 de gener de 2017, la sala Sempere del MUA va acollir l'exposició «Hipocamp», un projecte conjunt de les col·leccions «olorVISUAL» i «Ars Citerior», en què es van reunir vora mig centenar d'obres d'art contemporani que a manera de díptics, es connectaven i dialogaven amb una olor determinada.

En el taller didàctic els alumnes havien d’oldre dues aromes, una de fruites tropicals i una altra de terra molla, i plasmar plàsticament, mitjançant colors, línies i textures, les sensacions que els produïen tots dos estímuls olfactoris.

ELS VITRALLS D'ARCADI BLASCO (d'infantil a secundària)

Del 27 de gener al 21 de maig, la sala El Cub del MUA va acollir l'exposició «Arcadi Blasco. Art, arquitectura i memòria», una mostra dedicada a l'obra pública inicial realitzada per l'artista de Mutxamel, concretament a la integrada en l'arquitectura religiosa i civil (murals ceràmics, mosaics, vitralls).Una rellevància especial hi van tenir els vitralls que havia dissenyat i executat del 1954 al 1974. Per això, l'Àrea Didàctica va fixar la seua atenció en l'extraordinari repertori de vitralls d'Arcadi Blasco, especialment en els que va realitzar utilitzant estructura de formigó. El taller consistia a recrear aquests vitralls fent servir materials com acetats transparents de colors, ceres o plastilina, usant els uns o els altres depenent de l'edat dels participants.

DESTINS (secundària)

Des del 2005, el Museu de la Universitat d'Alacant programa exposicions temàtiques de la seua col·lecció. Per al curs 16/17 va tractar el destí des de les seues múltiples accepcions: destí com a meta; com a trajectòria vital; com a ventura, fortuna, estrela o sort que la providència ens té reservada a cadascun de nosaltres… Amb els assistents al taller es visitava la mostra «Destins. Col·lecció MUA» per a després visionar una presentació d'imatges i vídeos que reforçaven els continguts tractats en l'exposició. L'objectiu principal era que els alumnes reflexionaren i prengueren consciència del destí de molta gent que ha d'abandonar casa seua per circumstàncies terribles. Refugiats, exiliats, desplaçats, migrants que s’han de desprendre de tot per a salvar la vida a causa de conflictes armats, pobresa extrema, fam, terratrèmols, amenaces de mort, xenofòbia, lluites de religió. L'activitat continuava amb una dinamització a tall de joc de rol, en la qual els participants havien d'encarnar els agents implicats en el conflicte sirià. El diàleg i la confrontació de postures mirava d’aprofundir en la problemàtica de la guerra a Síria i la subsegüent crisi de refugiats. Per a acabar es demanava als assistents que crearen un mural conjunt en el qual, mitjançant el dibuix i la paraula, manifestaren les seues conclusions sobre el tema tractat.

MULIER, MULIERIS (secundària)

«Mulier, mulieris» és una convocatòria d'arts visuals que organitza el MUA des de fa onze anys. Durant aquest temps s'ha convertit en una plataforma per a mostrar les recerques que rescaten el llegat de les dones, visibilitzen el constant i complex procés de transformació de la identitat femenina i tracten conceptes relacionats amb la dona, per la qual cosa s'ha consolidat com un dels certàmens nacionals més rellevants en l'àmbit de la creació artística vinculada al gènere.

La proposta didàctica es va centrar a originar dinàmiques que fomentaren el debat, la reflexió i la ruptura d'estereotips sexistes, amb el propòsit decidit d'impulsar i reforçar valors d'igualtat, respecte i llibertat. L'activitat plàstica estava lligada als dibuixos de l'artista cordovesa Consuegra Romero, presents en l'exposició. Als participants se'ls mostrava una imatge en la qual apareixia un home dret enmig d'un carreró fosc perquè feren un dibuix a bolígraf en què expressaren què sentien i com reaccionarien si es trobaren en una situació així.